Zijn winterbanden met snelheidsindex R goed genoeg?

Ik wil graag de Nokian Hakkapeliitta R winterbanden kopen omdat dit echt de beste winterbanden zijn die je maar kunt vinden.. Er zit alleen een maar aan. De snelheidsindex R staat voor 170km/h. In scandinavie waar deze banden het meest gebruikt worden haal je die snelheid nooit, al helemaal niet in de winter, hooguit 80 km/h. Dus ja daar maakt het niet zo uit, maar in nederland rijd ik toch wel eens 130/140 km/h, afhankelijk van het weer uiteraard. Maar stel dat ik in uit uiterste geval 140 rijd.. Maakt dat wat uit met deze banden, is dit veilig met deze banden? Slijten ze sneller? Ik wil ze graag hebben maar het moet wel veilig zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Zolang je de snelheid van 170 niet overschrijdt, is er niets aan de hand en kun je deze banden gewoon gebruiken. Ik rij al jaren op winterbanden die een toegestane snelheid hebben die 60 km onder de topsnelheid van de auto ligt. En zelfs als je er af en toe iets overheen gaat is dat geen probleem, er zit in de snelheidsindex een veiligheidsmarge.

Maar waarom koop je niet gewoon de snelheidsindex die bij de auto hoort? Het prijsverschil is meestal minimaal.

En jij dan, zul je je afvragen. Ik heb een gebruikte set via marktplaats met velgen gekocht, dus ik had geen keuze.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hakkapeliitta banden zijn erg goed in winterse omstandigheden, vandaar dat ik deze graag wil, ben ook van plan naar noorwegen en polen te gaan deze winter dus goede banden zijn echt een must
paulus811
12 jaar geleden
Ik zie dat ze er idd alleen in R snelheidsindex zijn. Het zijn ongetwijfeld goede banden, maar dat zijn Michelin Pilots bijvoorbeeld ook. En die zijn wel in V en W te krijgen. Maar jij hebt je zinnen gezet op de Nokian en zul je dus niet harder moeten rijden dan 170. Dat lijkt me in de landen die je noemt geen enkel probleem. Wel kan het zijn dat er in andere landen andere regels gelden. Als je bijvoorbeeld in Duitsland met een band uit een te lage snelheidscodering rijdt, moet je een sticker met de max. snelheid op je dashboard plakken. Dit om het risico op ongelukken te voorkomen als je de auto uitleent.
heeft ook met de type auto te maken