Is er veel verschil te merken tussen een gewoon en faalangstexamen voor rijbewijs B?

Graag zou ik het verschil horen van ervaringsdeskundige.
Ik hoopte dit via mijn instructeur te horen maar die heeft nooit eerder met zo'n examen mee gereden. Morgen moet ik voor de 3e keer afrijden en bij elk examen wordt ik alleen maar zenuwachtiger.
Tijdens het lessen rijd ik prima.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Het beste antwoord

Ik heb zelf een faalangst rijexamen gedaan en die verschilt qua opzet niet met andere examens, het enige verschil is:

Deze examinator weet dat je zenuwachtiger bent dan je zou moeten zijn, anders zit je daar niet en houdt daar rekening mee. Kleine details waar je tijdens een normaal examen op zou zakken zijn ze hier wat milder mee.

Deze examinator wil zien dat je verkeersinzicht hebt, dat je in staat bent je rijgedrag naar de situatie aan te passen, uiteraard dat je je wagen onder controle hebt en
je besluitvaardigheid mag iets losser zijn dan anders,

Bijvoorbeeld, ik heb iemand voor laten gaan die eigenlijk geen voorrang had, maar omdat het oogcontact die ik maakte en de gebaren onderling goed waren, was de situatie voor haar en mij duidelijk en konden we onze weg vervolgen.

Nog een voorbeeld:
een wegversmalling, die andere auto was ongeveer op dezelfde 'hoogte' bij de drempel als ik, ik heb die andere bestuurder gebaard van ga jij maar eerst, uit angst dat we daar tegen elkaar zouden oprijden.

Daar zou je normaal gesproken op gezakt zijn omdat je de situatie niet snel en correct genoeg hebt waargenomen en daar naar hebt gehandeld.

Hij noemde me na afloop wel een oud wijf qua rijgedrag, maar had wel de conclusie getrokken dat ik veilig aan het verkeer deel kan nemen en zei dat ik gewoon wat meer vertrouwen in eigen kunnen nodig had, de basis was goed, maar toch wat onzekerheden hier en daar. maar hij ziet tien keer liever dit dan een roekeloze chauffeur.

Onthoud goed dat niemand foutloos rijdt en ervaring en dus besluitvaardigheid krik je wel op op momenten dat je alleen in de auto rijdt, zodra je geslaagd bent uiteraard en een rijbewijs bij de gemeente hebt opgehaald. XD

Zodra je alleen in de auto zit, dan leer je pas echt autorijden, dan is er immers niemand bij aanwezig in je auto, die je fouten op kan vangen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

mijn examinator had er destijds een speciale cursus voor gehad, daar ik ook zenuwachtig was had ik geïnformeerd hierover.

het komt er puur op neer dat je wat tijd krijgt om tot rust te komen, dus een korte stop om even kalm te worden nadat je (denkt dat je) een foutje hebt gemaakt.

voor beide examens moet je hetzelfde kunnen doen, maar zoals gezegd, bij een faalangstexamen heb je wat tijd om tot rust te komen.