Moet je alle banden laten keuren bij de APK?

Bij de APK wordt gekeken of de auto, inclusief attributen, veilig is om een jaar (binnenkort langer?) te rijden. Als de ruitenwisser te slecht is om de komende maanden te doorstaan, moet die worden vervangen.

Hoe zit het met de APK en zomer-/winterbanden? Het gevaar is dat ik de auto eind maart laat keuren met prachtige winterbanden, en er een dag later brakke zomerbanden onder laat zetten.

Moet ik *alle* banden meenemen naar de APK?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.6K

Het beste antwoord

een apk is een momentopname en het doet niet ter zake welke banden dat er gekeurd worden, maar het is wel zo dat je auto ten alle tijden aan de apk voorwaarden moet voldoen,dus als je met goede banden naar de apk gaat en er later slechte banden op monteerd voldoet je auto niet meer aan de eisen van de apk en rijdt je rond in een auto met ongeldige apk,hierdoor kun je moelijkheden krijgen met de verzekering op het moment dat er een ongeval plaatsvind of met de politie bij een reguliere controle
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zelfs de reserveband wordt gecontroleerd.
Als je er echter nieuwe banden onder zet en vlak na de APK de brakke banden, dan worden uiteraard alleen de nieuwe banden gecheckt.
'T is je eigen verantwoordelijkheid om ook de brak uitziende banden zélf te laten controleren na montage - de APK is echt strikt een momentopname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de apk keuring worden alle banden gekeurd,inclusief reserve wiel.
of de auto op zomer of winterbanden rijdt maakt niets uit.
indien de banden nog maar redelijk profiel hebben dat ze pas over bv een half jaar vervangen moeten worden,kan de auto niet op afgekeurd worden ,maar krijgt U een aantekening op het keuringsrapport,dat ze tzt vervangen moeten worden.
wat U na de apk keuring met Uw banden doet is geheel voor Uw eigen risico en veiligheid.
maar goede betrouwbare banden zijn van levensbelang,voor U en voor een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de auto net opgehaald.. de achterbanden waren slecht dus ik heb daar de winterbanden op laten leggen en toen was het ok...
Het risico is voor mij..als ik er nu weer de slechte zomerbanden op leg en er overkomt me iets ben ik zelf aansprakelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veiligheid en milieu zijn de belangrijkste zaken. Dat bijvoorbeeld de capaciteit van de accu matig is of dat de centrale vergrendeling niet werkt doet niet terzake.

Als de ruitenwisserbladen op DAT moment goed zijn is het géén afkeur. Het voertuig wordt beoordeeld in de staat zoals hij op DAT moment ter keuring aangeboden wordt, van de keurmeester wordt niet verwacht dat hij in de toekomst ziet. (bij onderhoud is dit juist wél de bedoeling).

De 4 banden en wielen van de auto worden beoordeelt op o.a de volgende zaken.

*Profieldiepte van de hoofdgroeven over 80% van de breedte van de band minimaal 1,6mm
*Profieldiepte van de hoofdgroeven over 80% van de breedte van de band boven de 1,6mm maar onder de 2.5mm=adviespunt (geen afkeur)
*Spijkers/schroeven in de band
*Bandenspanning (sedert kort)
*Scheuren ed. waardoor karkas zichtbaar is
*vervormingen aan de wang van de band (karkasbreuk door b.v stoeprandje ketsen)
*Draairichting van profiel indien van toepassing

De reserveband hoeft niet te voldoen aan deze eisen, mag zelfs afwezig zijn.

Of je nu zomer winter of 4seizoens banden onder je auto hebt doet niet er niet toe.

Een eventueel adviespunt mbt profieldiepte staat geregistreerd bij de RDW. Als na ongevalsanalyse blijkt dat een ongeval gebeurd is als gevolg van slechte banden waarvan u weet gehad hebt ( een ac punt is u bekent want staat op apk rapport) zullen de gevolgen niet mals zijn.
Advies is dan ook zsm de banden te vervangen.
Het adviespunt blijft onveranderd op het apk rapport staan (geen wijzigingen aanbrengen!) de bon van de garage die montage van nieuwe banden vermeld is uw bewijs.

Let voor de grap ook op reparatie punten die al dan niet vermeld worden op het apk rapport.
De keurmeester is verplicht de onderdelen die vervangen zijn (na afkeur) te melden als reparatiepunt (bijvoorbeeld 112 lamp vervangen) zodat u én de rdw weet dat dit voertuig niet zondermeer door de apk keuring gekomen is.
Weinig keurmeesters melden reparatiepunten, dit is ook mede oorzaak van het verlengen van de apk intervallen.
De rdw maakt uit de cyfers op dat het allemaal wel meevalt. In werkelijkheid wordt er meer vervangen voor auto's apk waardig zijn dan zij weten........