Is het gebruikelijk dat je tegenwoordig personeelskosten betaalt om je koplamplicht te laten vervangen? zie uitleg...

Vorig jaar ging mijn voorlicht stuk, ik betaalde alleen het lampje van 5 euro. nu betaalde ik 15,76. ik schrok ervan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1K

Antwoorden (3)

Dat is mogelijk, dat bepaalt de garage zelf. Er zijn garages die het gratis doen (service) als je hier vaste klant bent, maar het is ook business. Vaak rekenen ze een vaste prijs hiervoor en niet specifiek de werkelijk besteedde tijd.

Ik vind dat het wel uitmaakt of je vaste klant bent en of het vervangen veel tijd kost.

Het vervangen van het lampje van mijn Renault koste ongeveer 20 minuten in de garage. Ik had het eerder eens zelf gedaan en toen ging de lampsteller kapot (400 euro). Dus ik laat het in de garage doen.

Tegenwoordig heb ik een auto waarbij het makkelijker te vervangen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht bij het lezen van de vraag dat het om een fiets ging, grappig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben idd al 34 jaar vaste klant.
het vervangen -ook een Renault- kostte nog geen 5 min tijd.
ik heb net opgebeld om het te vragen: sinds 1,5 jaar is het standaard, de personeelskosten-meerprijs. tja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jet: De vraag staat in de categorie auto's. Maar ik ging ook bij voorbaat uit van een auto. @Eleo: Ik heb in 9 jaar drie keer een Renault Scenic gehad en de koplampjes kan je niet zo makkelijk vervangen. Het is een enorm gepriegel. Maar ik heb monteurs gezien die het in 10 minuten deden, maar ik heb er ook een keer een 20 minuten op moeten wachten. Ik liet het doen nadat een keer de lampafsteller was beschadigd. Bij een Scenic is de motorkap heel kort en een deel van het motorblok zit onder het dashboard al. Bij veel reparaties wordt de hele voorkant eraf moet worden gehaald. Maar ik heb ook twee keer gehad dat het als service werd vervangen. Was wel al ene tijdje geleden.
Als je ergens vaste klant bent is het niet echt gebruikelijk, voor zo'n kleinigheid, arbeidskosten in rekening te brengen.
Maar logisch is het wel:
Het kost een van de monteurs toch weer tijd, waar vanuit de bedrijfsleiding wel een salaris tegenover moet komen te staan. En dat salaris moet verdiend worden.

Als je het een te hoog bedrag vindt kun je altijd zelf je koplamp verwisselen natuurlijk.

En misschien is het handig voortaan van te voren even te vragen wat de prijs wordt. Dan kun je zelf bepalen of je wel of niet akkoord gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, kost tijd, kost mankracht.
zelf verwisselen is helaas geen optie ivm reuma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik het van te voren vragen. Heb je meer kans dat ze het gratis doen omdat u dan de keus hebt om weg te lopen. Als u het werk laat doen zonder te weten wat er in rekening wordt gebracht, dan kunnen ze ook doen wat ze willen ermee. En sommige bedrijven doen dat ook af en toe wel.
Van te voren vragen "wat de schade gaat worden" lijkt me de beste oplossing in uw geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus -voor je laatste drie regels-
:)
Hallo Eleo,

Het zijn ook in de autobranche mindere tijden,dus proberen ze toch overal wel wat aan te verdienen.
Dingen die vroeger even service van de zaak waren worden nu gewoon berekend met uurtarief erbij.

Natuurlijk zijn er nog genoeg dorpsgarages die het gewoon als service doen, maar de merkdealers zeggen gewoon : je huurt mijn personeel om een lampje te vervangen en dat moet betaald worden.

Ik las in je reactie dat je het zelf niet kon door reuma, vraag volgende keer eens in je vriendenkring of familie of iemand het kan doen voor je .

Groeten ,
Leonard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas maar waar. Tegenwoordig gaat de zon voor 'niks' op
Een jaar of wat geleden had mijn dochter een kapotte voorlamp en dacht: 'die vervang ik wel even' Dus niet. moest de accu demonteren alvorens ik bij die lamp kon komen.
+Leonard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een Audi A4 (B7) moet je zelfs de voorbumper losmaken :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige auto's zitten de lampen zo "verstopt" dat een garage wel een half uur bezig is om een lampje te vervangen. Bij mijn auto is dat ook zo (Fiat Punto.)
Ik kan me voorstellen dat garages in die gevallen arbeidsloon rekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik liet de lampjes bij elke beurt bij voorbaat al vervangen. Ik ben het wel eens dat voor niets de zon op gaat, maar als je vaste klant bent en het vervangen duurt 5 minuten vind ik dat ze dat best als service mogen doen. Dan kom je de volgende keer ook terug en dan verdien je het wel weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 minuten is toch iets anders dan een half uur.
Als het een simpel karweitje is doen de meeste garages het wel gratis. (denk ik).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Som, daar heb je helemaal gelijk in ,service is de beste reclame die er is !
Maar tegenwoordig werken bijna alle garages met werkorders en barcodes voor de tijdregistratie. Een monteur bij VW kost €80 per uur, en als die monteur net met mijn auto bezig is en hij vervangt voor een vaste klant even een lampje in 5 minuten,kost het mij €6,66 !