Waarom hebben sommige auto's maar twee deuren? Met vier deuren is het toch véél gemakkelijker achteraan in- en uit te stappen?

Bovendien zijn de deuren van een tweedeursauto langer dan die van een vierdeurs, wat gevaarlijker is voor fietsers die langs geparkeerde auto's rijden, en geeft dat ook vaker problemen als je in een kleine ruimte wil in- of uitstappen. Ik heb het uiteraard over auto's met een achterbank, want als er geen achterbank is, is het logisch dat er maar twee deuren zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7K

Antwoorden (8)

Een auto met 3 deuren is goedkoper dan een auto met 5.
Sommigen vinden het model met 3 deuren mooier dan met 5. Het is een kwestie van smaak en ontwerp. Wat gevaar betreft... die paar centimeter maakt niet veel uit hoor!

Kortom... autofabrikanten willen mensen keuzes geven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
het gevaar zit niet in de centimeters. Een deur maakt een auto minder stijf en dat maakt een auto met twee deuren sterker dan een met vier.
paulus811
12 jaar geleden
En goedkoper is het ook niet, een BMW 3 serie coupe kost enkele duizendjes meer dan een 3 serie sedan. Dus extra betalen om twee deuren weg te laten. Maar de coupe is wel véél mooier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn opmerking over gevaar is omdat de vraagsteller het heeft over langsrijdende fietsers... daarbij maakt die paar centimeter echt niet uit. 'enkele duizendjes'... dat kan nou net het verschil maken. Ik vind 5 deurs persoonlijk mooier dan 3-deurs. En kijk... wij hebben er al een verschil van mening over... dat is nu precies wat ik bedoel... mensen willen keuzes en die krijgt men...
paulus811
12 jaar geleden
Nee, das waar. Die paar centimeters maken voor fietsers niks uit. Wel is mijn ervaring dat je door de vaak langere deuren van een tweedeurs extra moeilijk uitstapt in een parkeergarage. En mijn opmerking over de duizendjes gaat over jouw stelling dat een auto met minder deuren goedkoper is. En dat is zeker niet altijd waar. En inderdaad, gelukkig kunnen we kiezen. En als we dan eindelijk het juiste merk en modelletje hebben begint de zoektocht naar de juiste motor, kleur en de veel te dure gadgets. Het leven van een autokoper is zwaar ;-)
Jij geeft enkele functionele argument voor een auto met vier deuren, maar juist vorm is voor auto's heel belangrijk. En over het algemeen worden auto's met twee deuren mooier gevonden dan met vier.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind jij makkelijk in en uitstappen van achterpassagiers geen functioneel argument dan?
paulus811
12 jaar geleden
Jawel, maar ik ben bijvoorbeeld maar met twee personen (mijn vrouw en ik). In de drie jaar dat ik de auto heb, hebben er vier keer mensen achterin gezeten. Denk je dat ik me druk maak of er achterdeuren in een auto zitten? Nope. Zo vind ik een bmw 3 serie coupe veel mooier dan de 3 serie sedan en dat vind ik een belangrijker argument in mijn geval dan die twee deuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paulus811 verkiest dus het schoonheidsargument (met drie deuren vindt hij mooier) boven het functionele argument. Is dus eigenlijk al een goed antwoord op de vraag van Stormbeest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk vindt de een dit mooier, en da ander dat. Maar Stormbeest heeft wel een argument genoemd waarom voor veel mensen 4 deuren (of 5) gemakkelijker zou zijn.
paulus811
12 jaar geleden
Ja, en dat is precies waarom ik zeg dat hij alleen functionele argumenten aandraagt. Hij gaat voorbij aan het feit dat het kopen van een auto voor een heel groot deel emotie is. En daarbij telt het gemak niet of minder zwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 1 x een 2-deurs gehad, nooit never meer. Wat een gedoe met dat instappen en wat een gehannes alleen al om wat spullen op de achterbank te zetten. Bovendien hou ik van grote luxueuze auto's en die zijn toch meestal 4-deurs. Afgezien nog van het extra gemak en comfort van een 4-deurs vind ik ze ook veiliger, zelf zit ik niet graag achterin een 2-deurs, alleen al om dat gevoel van er niet snel uit te kunnen als er wat aan de hand is.
Minder deuren is goedkoper en steviger in constructie. Bovendien kunnen je achterpassagiers er minder gemakkelijk uit . Behalve een nadeel is dat ook een voordeel (kinderen!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat voordeel valt denk ik wel tegen. Want het lijkt mij wel lastig om een kind in het kinderzitje achterin te zetten bij een driedeurs, of om een babystoeltje vast te zetten. En op vrijwel alle vier- of vijfdeursauto's zit een kinderslot op de achterdeuren. Dan kan de achterdeur ook niet van binnen opengemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paca29: Als er geen achterdeuren zijn, kun je het instellen van het kinderslot op de achterdeur en niet vergeten. Vandaar:
"Behalve een nadeel is dat ook een voordeel (kinderen!)" Laiperd: Dank voor de toekening van de plus, maar hij is niet zichtbaar. Dus?
Je hebt zeker geen kinderen. Een auto met 2 deuren is voor de veiligheid van kinderen. Een kind kan tijdens het rijden of in parkeerstand een achterdeur openen en daardoor een ongeluk veroorzaken. Ook voor de chauffeur is het een gerust stelling als er geen achterdeur is en kinderen achter in de auto zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is het kinderslot op het achterportier voor uit gevonden. Aanwezig in vrijwel elke auto met "achterdeuren". Hierdoor zijn de achterdeuren alleen van buiten af te openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat je een keer geen kinderen maar oudere mensen in de auto hebt zitten. Meestal haal je dan de kinderslot ervan af zodat deze mensen zelfstandig in- en uit kunnen stappen. Als je daarna weer met je kinderen in de auto gaat rijden en je weet niet meer zeker of je de kinderslot erop hebt gezet of niet, dan wordt je tijdens het rijden onrustig.
Tijdens het rijden kun je nooit zien of de kinderslot op staat of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar oudere mensen achter in een auto met 2 deuren........Lastig hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook lastig maar het is niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Musa, dat is een kwestie van éven je hersentjes laten draaien. Je vergeet toch ook niet om de kinderen achterin in de gordels te zetten?
2-deurs auto's zijn goedkoper dan 4- deurs auto's van hetzelfde merk en type.
Je kunt kiezen voor het financiële aspect of omdat je een 2-deurs auto mooier vindt ogen.
Als je alleen bent of met z'n tweeen, dan kies je vaak voor een 2-deurs auto, tenzij je regelmatig passagiers meeneemt, dan zijn 4 deuren wel weer handig.
Vooral als die passagiers oudere mensen zijn, want die kunnen maar moeizaam achter uit een 2-deurs auto komen.

Gezinnen met kinderen kiezen vaak weer voor 4 deuren.
Geldt ook voor auto's met 3- en 5 deuren natuurlijk.

Ach, en die extra breedte van de deur valt wel mee hoor. Je moet sowieso goed uitkijken als je je portier opent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een set deuren voegt al snel 30 à 50 kilo toe aan het wagengewicht en dat wil je net niet hebben bij een model dat maximaal moet presteren. Daar komt nog eens bovenop dat je dan misschien net een bepaalde belastinggrens passeert.

Dan zijn er nog mensen die 1 à 2 x per jaar mensen achterin hebben zitten. Die gaan dus niet meer betalen voor een stel achterdeuren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb het volgende nog even voor je opgezocht. Gewoon omdat ik denk dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Dit door het woordje "tweedeursauto".

Sedan is de normale wagen met 4 deuren. (bv een bmw 3 reeks)
Bij een coupé zijn er geen achterdeuren en moet je dus de achterste plaatsen betreden via de twee voordeuren. Die voordeuren zijn dan normaal breder dan bij een sedan (de voorstoelen kunt ge dan zo naar voor 'kleppen')

En een hatchback is een auto waar je de koffer als extra deur ziet. (een 3 of 5 deurs dus)

Bij een sedan is de koffer een extra aparte ruimte, terwijl dit bij een hatchback een verlengde is van uw wagen. (als je begrijpt wat ik bedoel)

Hatchback kunt ge ook in 2 of 4 deursuitvoering krijgen normaal gezien, maar dan noemen ze dit respectievelijk 3 en 5 deurs (ze noemen de koffer een deur omdat je ook via de koffer in de auto kunt vermoed ik)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor oudere mensen die moeilijk kunnen instappen zoals bv mijn opa en oma kiezen altijd voor 2deuren omdat ze bijna nooit iemand achterin hebben en ze kunnen dan ook makkelijker instappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel:

Kosten.

2 deurs is goedkoper maar als je een gezinnetje hebt is het de moeite waard.

Mvg,