Koppelingspedaal ligt op de grond ?

[b]Renault espace type III:[/b]
[b]1998 :[/b]
[b]Diesel :[/b]

Hallo,

Ik zit met een koppelingspedaal die op de grond ligt, als ik het pedaal met mijn hand naar boven haal blijft hij in die stand staan. Maar wanneer ik hem met mijn voet aantik valt hij op de grond...

Nou heb ik de boel onder het Dashboard los gehaald om te kijken of ik daar iets kon vinden en vond volgens mij een afgebroken veer die op een ronde bus aan de linkerkant van het kopplingspedaal zit/zat. Een deel van de veer hangt er nog aan. Zie foto

Kan iemand mij vertellen of dit ook het probleem is, of dat er mischien meer aan de hand is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
9.2K

Antwoorden (3)

Kijk eerst eens of de koppeling hydraulisch wordt bedient. In dat geval zou het systeem (door lekkage) zonder vloeistof kunnen staan...

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de taalpuristen: wordt bediend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De foto die je toont kan ik (weinig soep) van maken.
Maar laten we bij het begin beginnen.
De veer waarover je spreekt lijk mij om het pedaal in de bovenste stand te houden om te voorkomen dat je druklager de drukgroep blijft belasten. Door een speciaal mechanisme komt dit pas in werking als het koppelingspedaal bijna boven is. Dit is m.i. niet relevant aan het probleem.

Nu blijven er m.i. twee opties over: Er van uit gaande dat jouw voertuig een mechanische koppeling heeft (na wat gegoogle meen ik dit te weten)

* Je koppelingskabel is gebroken waardoor je je koppeling niet meer kunt bedienen. Dit zal hooguit enige tientjes kosten
http://www.onderdelendirect.nl/renault/espace/20-phase-iii__12844/koppeling

* Je drukgroep is defect. Veren of diafragmaveer gebroken. Dat kost gauw een paar honderd euro.

Als dit laatste het geval is kun je overwegen om ook je druklager en koppelingsplaat te laten vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik naar de foto kijk dan lijkt het inderdaad dat er een veer mist in het plaatje, achterin lijkt althans een veer in de inkeping te moeten. Ik ben benieuwd of hij eigenlijk nog wel ontkoppeld, als je het pedaal naar boven trekt. Het lijkt erop dat je een hydraulisch bediende koppeling hebt, ook aan de hand van de foto. Bij een dergelijk systeem kan lucht in het systeem een boosdoener zijn.
Wat ook een mogelijkheid is: de vork die de drukgroep bedient kan gescheurd zijn. Dit onderdeel is niet duur, maar het brengt wel een hoop werk met zich mee om dit te vervangen.