Mag ik een aanhanger die geremd is en max laadgewicht van 750kg trekken met alleen rijbewijs b?

Het betreft een boedelbak.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik weet dat ik het gewicht mag trekken, maar iets staat me bij over een dubbel asser en geremd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Het beste antwoord

Je mag met een rijbewijs B een aanhanger trekken waarvan het gewicht vermeerderd met het laadvermogen 750 kg of minder is.
Het laadvermogen van de aanhanger is dus 750 kg minus het ledig gewicht van de aanhanger.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het laadvermogen van de kleinste boedelbakken heeft men dusdanig gekozen dat hij met een rijbewijs B getrokken mag worden, voor mensen met een B E rijbewijs heeft men ook zwaardere types.

Toegevoegd na 6 minuten:
De Boedelbakken met dubbele as zijn zwaarder dan de 750 kg totale massa, die mag je dus niet met alleen B rijbewijs trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb mijn vraag al bijgewerkt, ik weet dat ik het gewicht mag trekken, maar er stond mij iets bij over een geremde aanhanger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongeremd enkel tot 750 kg. Geremd tot maximaal 3500 kg. van de totale combinatie. Dubbel assers hebben bijna altijd een te groot laadvermogen voor rijbewijs B.

Andere antwoorden (2)

Als u alleen een B rijbewijs heeft, dan mag het maximum laadvermogen (ledig gewicht + laadvermogen) van de aanhanger niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de auto. Het totaal gewicht (auto + aanhanger) mag in alle gevallen niet boven de 3500 kg. uitkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan de auto die er voor staat.
http://www.google.nl/m/url?client=safari&ei=hm5LToiPCIXh8AOhweOgAQ&hl=nl&oe=UTF-8&q=http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php&te=3&ved=0CBMQFjAA&usg=AFQjCNH-Un0_TbK7sD7mCeo9xcuaN_sS-g

Hier kan je het heel makkelijk uit rekenen.