De meeste gaan automatisch (inderdaad middels detectielussen in de grond, zoals vorige 2 antwoorders al zeiden). En niet bepaald efficiënt, moet ik zeggen... Er zijn erg veel stoplichten bij voorsorteervakken waarbij de auto twee kanten kan uitgaan: één voorsorteervak waar je twee kanten uit kunt gaan i.p.v. voor elke mogelijke richting een apart voorsorteervak. Men zou dan eigenlijk een voorsorteervak moeten bij bouwen (en de stoplichten aanpassen) of een rotonde bouwen. Want zo'n situatie is erg ergerlijk.
Misschien omdat dit vaak niet efficiënt gaat of omdat 't matig geprogrammeerd is (wat ook heel veel voorkomt), lijkt 't vaker dat ze niet automatisch reageren dan dat 't in werkelijkheid 't geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sommige verkeerslichten reageren op auto's.
Er zit dan een sensorlijn in het wegdek..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sommige verkeerslichten zit een lus in de weg,die het aantal verkeersbewegingen registreert en daarop reageeret. Bij andere blijven ze een bepaalde tijd op groen of rood staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze reageren op auto´s, maar NIET op scootertjes!!
En dat dat is soms erg vervelend omdat je verplicht bent om op de weg te rijden. Op het fietspad ernaast waar een knopje is om op te drukken mag je tegenwoordig niet meer komen! Dus moet je wachten tot er een auto komt zodat het groen kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je een punt! Dat overkomt(voorgesorteerde) fietsers ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als fietser is er een simpele oplossing: gewoon je fiets even over de lus slepen en je hebt groen. Met je brommer, scooter en zelfs motoren is dit natuurlijk niet zo eenvoudig.