Indien je auto in de volle zon gestaan heeft, zou je dan verder met je benzine kunnen rijden, dan dat hij in de schaduw stond?

Auto is van binnen en van buiten dus flink opgewarmd, alsmede ook natuurlijk de benzine.

Maakt het iets uit voor de verbranding, of de benzine warm is of koel, en heeft de auto bijvoorbeeld minder last van luchtweerstand indien de lak warm is in plaats van koel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Het beste antwoord

Gaat u de auto parkeren? Overweeg dan om uw auto in een parkeergarage of de schaduw te parkeren. Niet alleen voorkomt u zo dat u in een oven stapt bij terugkomst, maar ook verdampt er minder benzine. Hoe
warmer het is, hoe meer benzine er verdampt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nee, je kunt minder kilometers maken als je aoto in de zon staat

Toegevoegd na 3 minuten:
áoto=auto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. De zaken die je noemt zijn niet van belang. Maar als het koud is dan verbruikt je auto wel meer brandstof.
Dat komt omdat je banden stugger zijn, de olie dikker is, en de luchtweerstand hoger is als het koud is.
(de laatste factor is marginaal, maar toch...)
escape
12 jaar geleden
Ervan uitgaande dat het dan ook een warme dag is, ligt het grootste verschil in het rendement van de motor. Warme lucht is minder dicht, zal dan ook minder zuurstof pers volume-eenheid bevatten. Om eenzelfde vermogen te krijgen zal de motor dan meer toeren moeten draaien. Gezien het mechanisch verlies, zal het rendement dus dalen. Je zal dus meer verbruiken. Dit effect wordt ook nog eens versterkt doordat olie minder goed smeert bij hogere temperaturen. Op warme dagen zal je kunnen aflezen dat de olie-temperatuur hoger is dan op koude dagen.