Wanneer koop ik het beste een gebruikte auto?

Omdat ik mijn baan heb opgezegd, raak ik vanaf 1 oktober mijn lease-auto kwijt. Ik moet dan op zoek naar een gebruikte auto. Die wil ik kopen bij een dealer.

Nu gaan aan het eind van het jaar de prijzen altijd omlaag, omdat dealers snel nog wat omzet willen halen.

Wat is nuttig: het even uitzingen tot december, of in oktober alvast kopen?

Toegevoegd na 1 dag:
*Als* ik wacht tot december, zal ik in oktober en novembe wel af en toe een auto moeten lenen of huren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
7.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi Rotaluclac, Toch geen importwagen uit Duitsland? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in de paar gevallen die ik heb vergeleken, was de prijs in DE plus de bij te betalen BPM plus de kosten/moeite van de procedure vergelijkbaar met het kopen van dezelfde auto in NL. Soms 300 Euro meer, soms 300 Euro minder.

Antwoorden (7)

Dit zijn natuurlijk persoonlijke afwegingen. Als je het die paar maanden zonder auto uit kunt zingen, is het een win-win situatie. Je spaart geld uit omdat je daadwerkelijk minder betaalt. Je spaart ook nog geld uit omdat je een paar maanden geen wegenbelasting, benzine e.d. hoeft te betalen. Ook spaar je een paar maanden het milieu, maar daar voel je in je portemonnee niet zoveel van.

Maar als, je omdat je de auto toch echt nodig hebt, veel kosten gaat maken met openbaar vervoer dan wordt het weer een ander rekensommetje. Er is er maar één die deze dingen goed tegen elkaar kan wegstrepen en dat ben jezelf.

Toen onze auto een paar jaar geleden eigenlijk iets te vroeg kapot ging, hebben we besloten door te sparen tot we voldoende geld bij elkaar hadden voor een courante tweedehands auto i.p.v. concessies doen of geld te gaan lenen. Het was best een leuk experiment. Dit fietstassen die ik toen aangeschaft heb voor de boodschappen, waren snel terug verdiend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de opjectieve gegevens heb je al paraat, of het nuttig is kan je dus alleen zelf beoordelen.

wat ik zelf zou doen: alvast rondkijken kan nooit kwaad en als ik dan een mooi bakkie zou zien (die ik ook nog zou kunnen betalen) zou ik mijn hart volgen en die auto kopen (mits apk, indd bij de dealer + iemand meenemen die er verstand van heeft) of ie nu een paar 100 euro scheelt of niet.

maargoed ik kan niet in je portemenee kijken, dat is natuurlijk ook een belangrijke factor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prijzen van gebruikte auto's zijn in het midden van het land lager dan in het noorden. Daarnaast willen een hoop dealers nu en in december graag scoren. Nu omdat de omzetten toch al historisch laag zijn en in december om het boekjaar goed te kunnen afsluiten. Toch is het te verwachten dan begin januari weer een stel goede gebruikte auto's beschikbaar zijn. Aan het eind van het jaar wachten particulieren veelal met afleveren op het nieuwe jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat echt geen duizenden euro's schelen he?
Houdt er wel rekening mee, dat je extra korting kunt krijgen, omdat *jij* geen auto inruilt, ze hoeven niet nog moeite te doen een extra oud barrel kwijt te raken.

Gewoon afdingen tot jij de prijs goed vindt. Of je er dan 100 euro meer af had gepingeld in december, zul je toch nooit weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je echt op de kosten wil letten, kun je mischien toch beter particulier een auto gaan kopen. weet niet of je verstand van auto`s hebt, maar anders kun je altijd wel iemand meenemen die dat wel heeft. dat scheelt je wel echt veel geld. weet je, je moet toch geluk met een auto hebben want een dealer is ook niet altijd even eerlijk als hij een auto moet verkopen.

en ja de garantie heb je dan wel, maar heb al eens meegemaakt dat de reparatie`s aan een auto duurder waren dan de auto zelf (was niet zichbaar tijdens proefrit). de dealer deed heel erg moeilijk en uiteindelijk heeft hij de auto (ja, voor minder natuurlijk) teruggekocht en hebben we een klacht ingediend bij de Bovag. maarja dat is natuurlijk extreem, en het hoeft niet altijd negatief te zijn.

maar sinds dat gevalletje van de volkswagen-dealer kopen we particulier of bij een handelaar. je weet toch nooit of een auto perfect is.

maar autohandel is toch vaak niet eerlijk, haha een auto rijklaar maken....500,00 (lachwekkend want ze doen er nooit niks aan, aleen ff wassen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker uitzingen tot december.En als je geen baan meer hebt hoef je ook niet iedere dag een auto te gebruiken.je hebt het zelf over af en toe een auto gebruiken, dus dat kan dan best.Maar naar mijn idee zul je er ook weer geen bergen geld mee uit sparen, die winst haal je alleen door gewoon even geen auto te hebben.Geen verzekering en geen belasting en benzine.Het is maar net hoe groot je hunkering is naar een auto.Gezien het aantal punten datje hier bij een geschraapt hebt ben je slim genoeg hier een goed besluit in te nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tijd van slechte autoverkopen, zoals nu overduidelijk het geval, hoef je zeker niet tot december te wachten hoor! Als je een goede onderhandelaar bent krijg je ook nu met redelijk gemak het onderste uit de kan! Zeker zonder inruil...