Wanneer rechtdoorgaand verkeer voorrang geven?

Ik begrijp niet wanneer ik bijvoorbeeld een voetganger WEL voorrang moet geven en wanneer niet. Ik begrijp het echt niet aub kan iemand me het uitleggen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap ik soms ook niet meer.
Ze zeggen altijd rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, maar klopt niet altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je een tekening maken van een situatie en die posten? Kan heel makkelijk in paint bijvoorbeeld.

Het beste antwoord

Hier een tekening, ik kan er nog een maken met een andere situatie als je een andere voor ogen had. De voetganger hoeft niet over een zebra maar heeft toch voorrang hier.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nummers 1 mogen dus eerst, als het fout gaat kan je deze nummers gelijk bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus eigenlijk is het: Kijk je ze in de ''nek of in de bek'' altijd voorrang geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zo zou je het ook kunnen stellen, als de voetganger van precies de andere kant kwam had hij ook voorrang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah oke, thanks laatste vraag: Geldt dit ook als er voorrangsborden staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor voorrangsbord? Voorrang heeft te maken meer met kruisend verkeer dus dat is nooit op zo'n situatie van toepassing. Maar teken maar wat dan kunnen we het zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een voorrangs bord zou staan zou dat van invloed zijn op een auto die van rechts komt(voor de rode auto). Een voorrangsbord geldt natuurlijk voor iedereen op die weg, verkeer dat rechtdoor gaat terwijl jij afslaat op dezelfde weg heeft natuurlijk allebei die voorrang dus kan je die voor beiden wegstrepen. Je vraag klopt niet zeg maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
[IMG]http://i51.tinypic.com/2cdk7j8.jpg[/IMG]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze moet het zijn: http://tinypic.com/r/2cdk7j8/7
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Dit heeft niks te maken met verkeer op dezelfde weg, je rijdt op een andere weg.
2. Ik zie geen voorrangsborden
3. Jij (rood) hebt voorrang, want de ander komt van links.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar blauw gaat toch rechtdoor? Of maakt dat niet uit bij een gelijkwaardige kruising?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dan snap je het ECHT niet, wie er op dit moment rechtdoor gaat is van GEEN enkel belang. Dat is alleen als je op DEZELFDE weg zit. Als de rode auto rechtdoor zou gaan, wat dan? Hebben ze dan allebei voorrang om dat ze rechtdoor gaan? Nee dan heeft weer rood voorrang want die komt van rechts (of blauw van links).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit plaatje moet de 2 bij de blauwe auto staan en een 3 bij de rode auto. Eerst de voetgangers, dan de blauwe auto en dan de rode pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohw er staat een blauwe 1 die zag ik over het hoofd, dus dan is mijn reactie overbodig hierboven :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik dacht het wel zo duidelijk gemaakt te hebben met kleurcodes en alles :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, ik snap het :)

Andere antwoorden (3)

Heel simpel gezegd als jij afbuigt, afslaat en daardoor een voetganger die rechtdoor gaat, dus zijn weg vervolgt zou hinderen en het gevaar zou bestaan dat je hem anders van zijn sokken zou rijden

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit geldt zowel als je de voetganger van achteren nadert of hem tegemoet komt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En geldt dit ook voor fietsers en andere auto's? Het maakt toch niet uit welke richting je op rijdt om voorrang te verlenen aan anderen?
Ceeve
12 jaar geleden
Dit geldt dit natuurlijk ook voor fietsers en andere auto's, dus nogmaals degene die afbuigt moet voorrang geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja geldt voor al het verkeer (dus dat is meer dan alleen bestuurders)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb binnenkort mijn theorie-examen, maar op sommige plaatjes zijn op een gelijkwaardige kruispunt pijltjes getekend voor welke richting ze heen gaan. Eigenlijk is de richting niet echt van belang toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om voorrang te geven..
Ceeve
12 jaar geleden
Jawel het afbuigen maakt altijd het verschil. Vraag het anders nog maar eens goed na bij je instructeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef voorbeeld plaatjes dan kunnen wij het beter uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar je op moet letten is of je op een voorrangsweg zit. Die kan ook wel eens afbuigen waardoor jij weer voorrang zou hebben op een voetganger. Bij een gelijkwaardig kruispunt heeft degene die de korte bocht maakt voorrang, dat kun je eventueel als ezelsbruggetje gebruiken. Als jij dus rechts af slaat maak je een kortere bocht dan als je linksaf slaat en heb je voorrang op het kruispunt. Komt er een (brom)fietser rechts naast je staan die rechtdoor gaat waar jij rechtsaf wilt, dan heeft die nog wel voorrang op jou
De regel "rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer" geldt als beide verkeersdeelnemers op dezelfde weg zijn voor dat een van hen afslaat. Dus eerst ga je dezelfde kant op en slaat een van beiden af, of eerst kom je elkaar tegemoet en slaat een van beiden af. En in dat geval heeft dus ook de voetganger voorrang als dat degene is die rechtdoor gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voetgangers zijn geen bestuurders maar behoren wel tot het verkeer.
Voetgangers doen niet mee in de voorrang.
Voorrang verlenen is namelijk iets wat alleen geldt voor bestuurders onderling.
De regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor geldt ook voor voetgangers in hun relatie met het overige verkeer.
Op een erf mogen voetgangers de gehele weg gebruiken, maar het andere verkeer is niet verplicht de voetgangers voor te laten gaan.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren moeten voetgangers voor laten gaan.