Kan ik met een verstopte roetfilter nog 10 000km rijden ivm vakantie

De roetfilter van mijn peugot 407 is verstopt, die melding geeft hij aan. Waar is de roetfilter goed voor en kan het kwaad als ik er voorlopig niets aan laat doen ivm hoge kosten. Kan het dus technische gevolgen hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
29.9K

Antwoorden (5)

Een verstopte roetfilter geeft een storingscode. Hierop zal het motormanagement rageren. Waarschijnlijk is het een kwestie van een keer goed op bedrijfstemperatuur rijden en resetten. Het lijkt mij verstandiger om niet te lang door te rijden, maar de beslissing is geheel aan U zelf.
Technische gevolgen? Minder vermogen, hoger brandstofverbruik, meer luchtvervuiling.
jc54
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Alleen rijden met hoog toerental volstaat meestal niet, daarna zal je het diagnose geheugen moeten wissen. Mogelijk blijft dan de storingsmelding weg.
Het roetfilter zit niet verstopt met roet, maar met het middel wat het roet laat 'verdwijnen' uit het roetfilter. Bij PSA heet dit middel Eolys. Eolys verstopt de kanaaltjes van het roetfilter.
Ik weet niet of het kwaad kan, maar zelf zou ik in deze situatie het filter laten reiningen of vervangen.
Als het goed is kan een goede garage of de dealer het roetfilter regeneren(reinigen).

Succes,

Robert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een nette rijder bent, of iemand die steeds slechts kleine stukken rijdt dan kan die storing ook tevoorschijn komen. Ga dan gewoon een langer stuk rijden op een autosnelweg waarbij je niet in de hoogeste versnelling gaat rijden. Je zorgt dus bewust dat je motor wat meer troeren maakt als normaal. Hierdoor wordt in een aantal gevallen de storingsmelding verholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet je niet doen met 120 km/h dat is niet bevorderlijk voor de auto
Als het roetfilter echt vol zit is doorrijden niet het verstandigste aangezien je hem dan helemaal om zeep kan helpen. de vloeistof die in het roetfilter "gespoten" ( deze zorgt dat de temp. oploopt tot 600 graden ) word zorgt dat de roetdeeltjes ook grotendeels verbranden wat dus beter is voor de fijnstof uitstoot. als het roetfilter echt verstopt zit kan deze temperatuur er ook voor zorgen dat het hele spul de geest geeft wat ook een probleem vormt is dat de druk voor het filter enorm kan oplopen en dat is iets wat de motor niet leuk gaat vinden. dus even na laten zou geen gek idee zijn cker als je op vakantie gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Je kan er mee doorrijden maar;
Neen, je mag er niet mee doorrijden;
Kosten noch moeite worden gespaard om ons milieu een beetje op peil te houden. Daarvoor zit die roetfilter er op!
Eigenlijk dus aan jou wat je wil achterlaten (ook voor je nageslacht) op deze aarde. Google eens op fijnstof.
Ter zake met bronvermelding:

Dan gaat de auto enorm veel herrie maken, net als of ie aan het koelen is. Alle ventilatoren gaan dan draaien. Onder het rijden hoor je een ander geluid onder de auto wegkomen, lijkt op monotoon dreunen.
Dit hele proces duurt ongeveer 20 min. Om de 600 km is het zover. Nu gaat dit proces onregelmatiger, soms 3x achter elkaar. Laatste weken om de 400 km. Dus ik denk dat het roetfilter vervangen moet worden. Ondertussen is er een afspraak gemaakt met de garage voor a.s. vrijdag. Dan gaan ze e.e.a. controleren/uitlezen en dan evt. onderdelen bestellen.
Nu rookt de auto ook onregelmatig, sta ik een tijdje in de file en trek dan weg dan zie de auto achter je soms niet eens....Lang leve het roetfilter! Einde bron.
Doe er je (financiele) voor- of nadeel mee! M.v.g. TegenXinnig