Snelheid aanpassen voor een betere doorstroming helpt dat ?

Ik zie dit wel eens staan bij drukke snelwegen en vraag me af of dat echt effect heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (6)

Jazeker heeft dat effect!

Door de snelheid te verlagen, hoef je minder afstand te houden tot je voorganger. Als iedereen dit doet, komt er een hoop ruimte vrij op een snelweg waardoor er meer verkeer per uur verwerkt kan worden.

Tel daarbij dat de fijnstofuitstoot van het verkeer beduidend lager is wanner er langzamer gereden wordt en je hebt nog meer winst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vermits iedereen het doet. Dar zijn prachtige computermodellen voor gemaakt, die echter in de praktijk altijd sneuvelen door die éne idioot (en vaak meer dan één) die toch nog even vind dat hij net effe meer haast moet hebben dan de rest, en daardoor de hele doorstroming weer naar de knoppen helpt, met files als gevolg en uiteindelijk is iedereen later thuis, inclusief Snelle Jelle.

Typisch geval van een geweldige berekening waar de theorie echter niet of nauwelijks toepasbaar is in de praktijk, en zoals gewoonlijk weer omdat je met mensen te maken hebt die denken het weer beter te weten. Of die er gewoon schijt aan hebben, dat kan ook natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alternatief is natuurlijk dat je niks doet waardoor het helemaal Wild West is op de autosnelweg, met alle gevolgen van dien.
Inderdaad, in de theorie werkt het. Niet alleen door het genoemde ruimte-effect door minder afstand, maar ook doordat vertraagd rijden betekent dat er bij op- en afritten makkelijker in- en uitgevoegd hoeft te worden. Hierdoor hoeven mensen minder te remmen.

Als de voorste remt, moet die erna ook remmen. Dit gebeurt met een korte reactiesnelheid vertraging, waardoor de volgende ook weer (iets harder) moet remmen. Zo ontstaat er een golf van remmende auto's die allemaal samen voor een drastische vertraging van de doorstroming kunnen zorgen. Dit is ook de oorzaak van die beruchte files zonder reden (je weet wel... je staat in de file, en plotseling is die weg)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ergste files na de beruchte kijkersfile. grrr....
Ik ervaar dit zelf. Ook al doen anderen het nog niet.

In de file houdt ik altijd veel afstand. Hierdoor is er altijd voldoende ruimte voor auto's (die de gaatjes opzoeken) om hierin te duiken. Ik hoef zelfs niet minder gas te gaan geven of te remmen. Ik kan gewoon op "mijn" snelheid doorrijden.
Soms een beetje harder, soms een beetje zachter. Afhankelijk van de snelheid van de file.

Maar IK rij altijd rustig en relaxed.
Ik hoef me niet te bekommeren om dat anderen altijd onverwachte dingen doen. Ik geef ze daar altijd voldoende ruimte voor.

Nu zijn er best mensen die aan mijn stijl een hekel hebben. Ik weet dat er ook genoeg mensen die mijn stijl juist prettig vinden. Ik kan niet iedereen pleasen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pure nonsense verzonnen door mensen die zuiver met computermodellen hun theorie zitten te testen.

Vertragingen ontstaan doordat mensen van baan verwisselen omdat ze denk dat ze dan sneller zijn. Achteropkomend verkeer moet in de remmen en dan ontstaat er een soort golfeffect dat zo erg kan zijn dat je binnen enkele seconden een hele rijbaan tot de snelheid nul hebt gereduceerd.

Een constante snelheid is van belang, of die nu 80 is of 100 maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat je minder snel gaat kun je ook dichter op je voorligger rijden. Als ik 100 rijdt is 50 meter een veilige afstand maar als ik 80 rijdt is 40 meter een veilige afstand. De helft van het aantal gereden kilometers gedeeld door twee. Dus passen er meer auto's op de weg dus kan die weg meer auto's verwerken.
Complicerende factor is hier de mens. Of liever de jagende mens die de weg als zijn jacht terrein ziet en van alles doet om zijn persoon neer te zetten, op te vallen, frustraties af te reageren, groter te lijken dan hij/zij is, etc. Dan gaan regels niet meer op want deze mensen reageren irrationeel.
Wiskundig is het een variabele waar je nog geen vat op hebt. Ja en die is moeilijk in een model te integreren.
Zie het maar zo. Als jij meehelpt door je snelheid aan te passen, heb je jouw aandeel geleverd om file zo veel mogelijk te voorkomen.