Waarom heet risten ritsen?

Onderweg met de auto kom je vaak borden tegen met: ritsen vanaf hier, geef ritsers de ruimte enz. Waarom heet ritsen ritsen? Waarom is het geen: invoegen vanaf hier, geef invoegers de ruimte? Want dat is wat je eigenlijk aan het doen bent, je voegt in op het verkeer...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Ritsen is een term uit de verkeerskunde die gebruikt wordt om aan te geven dat er verplicht moet worden gewisseld van strook op een ordelijke manier, namelijk om-en-om, een manier van invoegen in het verkeer die doet denken aan een ritssluiting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het een korter woord is dus makkelijker herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat woord is afgeleid van de rits in je kleren.
De auto's moeten net zo om-en-om in één lijn komen als
de onderdelen van een rits.

Toegevoegd na 14 minuten:
P.S.: Kun je zelf geen leuke avatar bedenken?
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie animatie. Eneen mooi consept. Jammer dat het bij auto's (met levende mensen aan het stuur, die allemaal net iets sneller willen dan een ander) niet echt werkt ; daar heeft het meer van proberen str*nt door een trechter te duwen. Of van 'prakken' .
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat is ook wel weer waar, Marleen.
Mensen zijn kuddebeesten totdat ze achter het stuur stappen. Heel vreemd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ziet er in theorie heel mooi uit. Alleen in de praktijk werd het helaas niet zo :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geweldig dat plaatje duidelijker kan niet! zo zou het moeten gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi plaatje! +1 van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha... Laat je niet op stang jagen om zo'n avatartje ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, is die rits nu nog niet dicht ?? Enne.....ik dacht eerst dat de vraag door jou gesteld was, tot ik je antwoord zag. Erg weird.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan geef ik de 10e plus!
Niks meer aan toe te voegen.
Jij bent bij deze het enige ECHTE lichtje!
Ja, ik sluit mij volkomen aan bij het vorige antwoord.
Omdat de schakeltjes van ritsen net zo (om en om) in elkaar vallen.