Waarom heeft Oostenrijk een A op de nummerplaat (voor Austria) en Duitsland een D (voor Deutschland) en niet een G (voor Germany)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
9.5K

Antwoorden (6)

Wel eens tv gekeken in Duitsland? Als je een film kijken hebben ze alles vertaald (nagesynchroniseerd) naar het Duits.
Oftewel; ze vinden de Duitse taal belangrijker/mooier dan Engels, dus waarom zouden ze zichzelf Germany noemen ;)
Ze vinden Deutschland beter!

Groetjes

Toegevoegd na 1 dag:
Ik vermoed dat landen zelf in mogen vullen hoe ze hun kenteken regelen (kleur, letter-cijfer combinatie etc.)
Zo heeft het nummerbord in Duitsland nog meer bijzonders, de 1ste letter combinatie verteld namelijk waar de bezitter van de auto vandaan komt.
Bijvoorbeeld:
B -> District Berlijn
BI -> Districht Bielefeld
etc. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Duitse_kentekens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk om verwarring met GB (Great Britain) te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De A van Oostenrijk komt uit het latijn (Austria) dat inderdaad hetzelfde woord oplevert in het Engels. Elk land heeft zijn eigen landcode.

Oostenrijk heeft ervoor gekozen om de landcode af te leiden uit het latijnse woord en Duitsland kiest voor de eigen taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht heeft men voor de A gekozen omdat de Duitse spelling van Oostenrijk een Ö (o met puntjes erop) vereist.

De umlaut puntjes zijn lastiger in het gebruik als je een kenteken wilt noteren of in een computer invoeren.

Internetadressen uit Oostenrijk eindigen dan ook op .at - omdat je dat makkelijker intypt dan ös.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor Duitsland gelden bovenstaande bezwaren niet, de D of de .de zijn zonder puntjes in te voeren.

In Zwitserland heeft men weer andere overwegingen gehad om voor CH te kiezen: daar is het latijn gekozen omdat de 4 nationale talen verschillende lettercombinaties geven, de losse S was al voor Zweden gereserveerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de a op het nummer bord is van austenrijch of austenrijk, Het dus het is niet engels maar duits, en germany is dus ook engels en niet duits dus de d van deutschland. Dit is mijn mening, mischien heeft iemand anders een andere en zit ik zelf fout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Austria, niet Austenreich....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Austenrijch? Is dat een lidstaat van de EU of komt dat voor in één van de Harry Potterfilms?
Misschien omdat de Denen geen alternatief hadden en ja het is ook made in Germany.ook in het oude duits komt de naam vaak al voor ,de Romeinen gebruikten voor die streek al de naam van germania of zo .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een stuk weg gevallen ,in het antwoord ,ik vind het ook vreemd en ja de Denen n een alternatief ,en wat inmiddels geschreven is .Duitsland zou ook hier wel een (grote)stem in hebben gehad