Als je je auto in een hogere versnelling laat rollen (zonder gas te geven), gaat die ook harder dan wanneer je bijv. in zijn 1 staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.6K

Het beste antwoord

Ja, maar zoals alle antwoorden ook al zeggen, het is niet dat ie blijft rollen... een auto heeft nou eenkeer vermogen nodig om te verplaatsen.. rolweerstand van de banden, remvermogen van de motor, vertanding in je versnellingsbak noem maar op zijn allemaal factoren waardoor je gas moet blijven geven om vooruit te komen, ander zou je 60 kunnen gaan rijden en van het gas af kunnen gaan om door te rollen op die snelheid.. helaas werkt dat niet zo.
Als je de auto in zijn 4 hebt, en van het gas af gaat zal hij wel minder hard afremmen in verhouding dan dat je hem in zijn 3 of lager hebt.. dit omdat de 4e versnelling veel groter is

Anders is wel, dat als je bijv 60 rijd, en je weet dat je dat nog wel ff doet, je hem al in zijn 5 kunt zetten en met weinig gas geven door kunt rijden.. dit spaart wel een hoop brandstof uit.. hoe hoger de versnelling hoe beter (wetende dat het voldoende is om je auto rijdend te houden, als ie moeijlijk gaat doen is het een te hoge versnelling)

Ik heb een link bijgevoegd, stata een heel interessant filmpje op over versnellingen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja bij mijn auto is dat wel zo, maar ik weet niet of dit voor alle auto`s geld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie wel. in de praktijk zal je merken dat de auto steeds langzamer gaat rollen en uiteindelijk gaat sputteren als je de auto 'stationair' in bv zijn 4 wil laten rollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja want in een lagere versnelling remt de motor sneller af door de koppelingsplaten dan in een hoger versnelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om sneller te gaan heb je vermogen nodig. Voor niks gaat de zon op. Dus als je wil dat de auto versnelt zal je wat gas moeten geven. Hem laten "rollen" in gelijk welke versnelling gaat uiteindelijk tot stilstand leiden, tenzij het bergaf gaat uiteraard.
Groeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard, de tandwielen in de versnellingsbak draaien per versnelling anders.
Als je echt uit wil rollen, zet de bak dan in de vrij, dan heb je zo min mogelijk weerstand.