Ja en nee.
Met een grote cilinderinhoud is in ieder geval een hoge snelheid mogelijk.
Maar voor hetzelfde geld wordt die hoge cilinderinhoud gebruikt voor kracht i.p.v. snelheid. En in dat geval is de snelheid de klos, want alle energie, gebruikt om kracht te genereren, kan niet meer worden gebruikt om snelheid te maken.
Denk bijvoorbeeld aan een raceauto. Puur en alleen gemaakt om snelheid op de kaart te zetten. Hoe hoger de cilinderinhoud, hoe hoger de snelheid. DE races worden dan ook ingedeeld in de mate van cilinderinhoud.

Denk nu aan een kolossaal vrachtschip. Daar moet gruwelijk veel lading mee vervoerd worden en die moet over zeer woelige baren vervoerd worden. Gevraagd: kracht. Zo'n schip heeft enorme machines aan boord staan, waarmee geen snelheid wordt opgewekt, maar pure kracht.

Je kunt de cilinderinhoud dus tweeledig gebruiken: oftewel om een hoge snelheid te bereiken, oftewel om een grote kracht op te wekken.

Het ligt dus puur aan het type voer- vaar- of vliegtuig hoe de cilinderinhoud wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgelegd, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx!

Andere antwoorden (7)

Nee helemaal niks.

Toegevoegd na 10 minuten:
Gewicht zegt veel meer over topsnelheid, een vrachtwagen van 10 ton gaat bij dezelfde cilinderinhoud veel langzamer dan een sportwagen van 1000 kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je, dus + van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan snap ik niet waarom ze bij de F1 zoveel moeite doen om alles zo licht mogelijk te maken.
Het zegt wel wat over de snelheid. Hoe hoger de cilinderinhoud hoe meer vermogen de motor heeft. En met meer kracht kun je in de regel een hogere topsnelheid bereiken.
Maar dit is niet altijd zo. De wat oudere Amerikaanse auto's staan er om bekend dat ze een hoge cilinderinhoud hebben (4 liter of meer), terwijl de topsnelheid bijvoorbeeld "maar" 160 is. En aan de andere kant zijn er tegenwoordig turbomotoren met een cilinderinhoud van bijvoorbeeld 1.8 liter, die dik over de 200 gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Deze auto heeft een cylinderinhoud van 12,5 liter en rijdt slechts 53 km/u op zijn snelst.
Plaatje bij antwoord
escape
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Dit moet een AEC Militant Mark III zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/AEC_Militant
escape
12 jaar geleden
Zie ook:
http://www.aecmilitant.co.uk/downloads/militant3brochure.pdf
Het aantal kwh of pk zegt meer over de kracht en de snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Bennie596;

In algemene zin; ja. Meer uitgesplitst zegt het alleen iets als je alle ander factoren van invloed ook kent. Dan moet je denken aan gewicht, luchtweerstand, rolweerstand, vermogen, koppel, overbrengingsverhouding, etcetera. Maar als alle overige factoren gelijk zijn zal een auto met een grotere cilinderinhoud in theorie een hogere top kunnen bereiken. Leuk voorbeeldje; de auto met de hoogst opgegeven topsnelheid momenteel is tevens de auto met de grootste cilinderinhoud. Maar die snelheid had hij met enkel die inhoud ook weer niet kunnen bereiken zonder alle eromheen hangende techniek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Max snelheid van een auto wordt bepaald door vermogen en koppel van de motor in combinatie met de overbrenging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet per se. Een Mazda RX8 haalt met zijn 1.3l wankelmotor veel meer snelheid en pk uit zijn blok dan een micra met een evengrote inhoud.