Als je voor dezelfde prijs een Volvo V50 uit 2006 met 170,000 km (diesel) kan kopen of een Opel Astra uit 2008 met 80000 (diesel), welke kies je dan?

Verbruik en wegenbelasting is ongeveer hetzelfde. Zit er verschil in afschrijving/ onderhoud etc?
Wat is de beste koop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

Hoe lang wil je de auto houden?
Hoeveel km ga je zelf rijden per jaar?
Vindt je comfort belangrijk. (o.a. de stoelen in de Volvo zijn super)

Afschrijving maakt weinig uit, het grootse deel van de afschrijving is al gedaan. Hoewel bij de Volvo een groter deel is afgeschreven, die zal dus minder snel waarde dalen dan de Astra.

Onderhoud van de Volvo zal iets hoger zijn, helemaal als je het bij een dealer laat doen. (zou ik sowieso niet doen)
Dat heeft trouwens weinig met de km-stand te maken.

De Astra ken ik verder niet zo goed,
de V50 wel en die is niet zo ruim achterin. Zowel de beenruimte als kofferbak is kleiner dan je zou verwachten. (maar dat zou bij de Astra ook zo kunnen zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"o.a. de stoelen in de Volvo zijn super" , 170.000 km, de vorige eigenaar, gewicht 125 kg, Bestuurdersstoel geheel uit model, bekleding tegen het doorslijten aan, verstelmechaniek maakt rare geluiden..........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een onzin argument, want dat kan bij de astra ook het geval zijn geweest en het is meteen te voelen/zien bij de proefrit.
Sowieso goed naar de auto's kijken, want kilometerstanden zijn makkelijk te veranderen en NAP zegt ook niet alles. Zou zelfs kunnen dat er eentje een zwaar ongeluk heeft gehad, maar dat is aan de vraag niet te zien.
Een (anwb)test is meestal ook een goed om te doen, maar daar gaat de vraag niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik zeggen Volvo, maar eerlijk gezegd zou ik daar bijna altijd op uitkomen.
20.000 is relatief weinig, er komt 80.000 bij in vier jaar.
de km gaat dan van 170 naar 250.000 (ongeveer 50% erbij.
Bij de astra zou je de km-stand verdubbelen.
Hetzelfde geld voor de leeftijd:
de Volvo gaat van 5 naar 9 jaar.
de Astra van 3 naar 7 jaar.
Dat zal je terugzien in de prijs die je er over 4 jaar voor terugkrijgt. Ik verwacht dus dat dat bij de Volvo iets hoger zal zijn, hoewel de Astra weer wat makkelijker te verkopen zal zijn. Ook wel logisch: hoe ouder de auto en hoe hoger de km-stand bij aankoop: hoe goedkoper je ermee rijdt, want minder afschrijving.
Of even duur alleen dan in een luxere auto. (zoals in de vraag)

Andere antwoorden (8)

Naar mijn mening de Astra, simpelweg omdat deze veel minder kilometers gereden heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voor een astra gaan maat. Omdat hij zo wie zo 3 jaar oud is en weinig km's heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mijn tenmiste mijn ervaring zegt hoe ouder de auto en meer km's hoe minder hij waard zal Zijn als je erin hebt gereden. Onderdelen slijten na 150000 km sneller vb draagarmen etc.En je moet een auto nemen die makkelijk kwijt kunt opel wordt sneller verkocht dan een volvo.
Volvo. Niet kapot te krijgen en rijdt heerlijk. Opel krijgt uiteindelijk toch problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volvo, kwalitatief veel betere auto. Zeker als je er nog veel mee zal rijden heb je veel meer aan een Volvo. Met een beetje geluk kun je met een Volvo 300.000-400.000 km maken, terwijl de Astra dan al lang af is geschreven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je geen geluk voor nodig hoor 400.000 rijdt bijna elke diesel met gemak weg.
Er staan zelfs benzine en lpg volvo's over de 500.000 te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 2x achtereen (bij verschillende Volvo's ) bij ca. 160.000 km en 183.000 km een versleten automaat transmissie gehad. (Zeker geen geluk gehad)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een auto hoort geen automaat. :-P Maar als je dat twee keer hebt gehad heb je of veel pech, of de automaten van volvo's zijn slecht of het ligt aan je rijstijl.
Een auto bestaat uit veel meer onderdelen dan alleen maar een motor!! In mijn lange handels ervaring, was de algemene conditie (met name de carrosserie) belangrijker dan de motor!! Motor mankementen zijn veelal simpeler te verhelpen dan algemene carrosserie problemen, denk eens aan een auto met een perfecte (nieuwe) motor, maar we zijn wel met de bestuurdersstoel door de bodem gezakt!!
Gezien in zijn algemeenheid de Volvo 2x zoveel km zou kunnen afleggen (hangt in hogemate af van de voorgaande berijders) dan de Opel Astra staan de motoren technisch op gelijke voet. De Astra is echter 2 jaar jonger! Laat de wagens door een deskundige beoordelen op algemene conditie, 170.000 km hebben ook aandrijfassen, homokyneten, fusee kogels, wiellagers, schokbrekers, koppeling, enz.enz. gedraaid. suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk volvo omdat mij vrouw zelf een volvo heeft en hij rijdt heerlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn allebij maar basic merken qua kwaliteit, maar ik zou de jongste met minst km nemen.
Als het diesels zijn dan kan ik alvast meegeven dat de volvo over een citroen-peugeot motor beschikt, niet direct geruststellend nieuws dus voor de veeleisende chauffeurs...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem de Volvo !!
Die (sl)Opel kan dan weinig km's hebben en jonger zijn maar (sl)Opel gaat echt echt problemen geven !!
Volvo's zij oersterke wagens en kunnen heel veel hebben.