Wie heeft hier voorrang?

Stel je voor dat R1 naar links gaat in plaats van naar rechts (sorry, kon geen beter foto vinden) Wie heeft er dan voorang? "Wij" omdat de regel is "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" of R1 omdat hij van rechts komt?

Toegevoegd na 7 minuten:
En dan bedoel ik links vanuit het standpunt van R1

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

R1 wil dus rechtdoor? Dan heeft R1 voorrang zolang het een gelijkwaardige kruising is.

Als R1 haaientanden op zijn rijbaan heeft, wordt het verhaal anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of hij nu naar rechts, links of rechtdoor wil maakt in deze niets uit overigens.

Het gaat puur om het verhaal dat hij van rechts komt, hij heeft op een gelijkwaardige kruising dan altijd voorrang.

Toegevoegd na 3 minuten:
'Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor' is enkel van toepassing in de volgende situatie:

R1 komt van de tegengestelde richting dan jij (in dat plaatje zou hij dus van boven moeten komen), jij wilt linksaf en je moet dus over zijn weghelft oversteken. R1 wil rechtdoor, dan heeft rechtdoor voorrang op jou en moet jij R1 voor laten gaan.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ook goed om te weten:

Stel de weg van R1 is onverhard (zandpad o.i.d. dus), moet R1 voorrang verlenen aan alle weggebruikers. Dus ook voetgangers hebben dan voorrang op R1. Er zijn dan dus geen haaientanden, geen borden en geen verkeerslichten maar ondanks dat R1 van rechts komt moet hij voorrang verlenen aan alles wat voorbij komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
Inderdaad, R1 heeft gewoon voorrang als het een gelijkwaardige kruising is. Ongeacht of die rechts, links of rechtdoor gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk links vanuit het standpunt van R1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dejus: Maakt niets uit ;-). Hij komt van rechts, zolang er dan geen sprake is van haaientanden heeft hij altijd voorrang. Een kruising waar geen haaientanden aan te pas komen, noemen ze een gelijkwaardige kruising.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
R1
is
+1

Andere antwoorden (2)

Er is hier GEEN sprake van rechtdoorgaand verkeer over de zelfde weg, want beide voertuigen rijden op een andere weg (die elkaar kruisen).

R1 komt van rechts, dus behoort voorrang te krijgen van "wij".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaat R1 toch wel degelijk rijden over de weg van Wij...
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, en? Wat heeft dat ermee te maken? De voorrangsregels hangen af van de weg waarop je rijdt VOORDAT je de kruising op komt. Niet door de weg waarop je DAARNA rijdt. Stel je voor zeg - dan zou je altijd voorrang hebben als je vanaf een zijstraat een voorrangsweg op wil draaien. Want NA de kruising rijd je op de voorrangsweg, en dan heb je immers voorrang. Jaja - niet dus!
Staan er haaientanden op de weg van R1 dan ga jij voor anders gaat R1 voor. Van de regel rechtdoor op de zelfde weg gaat voor telt niet zoals al eerder aangegeven in een Ander antwoord van iemand.