Wat voor zin heeft het om aan te geven dat je linksaf(3/4 rond) gaat op een rotonde?

Het lijkt mij zo dat het geen zin heeft om dat als je recht door gaat je ook niks aangeeft totdat je van de rotonde afgaat. dus waarom zou je als je voor een afslag verder weer wel moeten aangeven dat je dus naar links gaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik snap je vraag niet helemaal, want zolang je op een rotonde rijdt hoef je helemaal geen richting aan te geven. Totdat je de rotonde verlaat, en dat gaat altijd naar rechts.... Toegevoegd na 12 minuten: Eerste afslag rechts Indien gekozen wordt voor de eerste afslag rechts, wordt vòòr het oprijden van de rotonde richting aangegeven naar rechts. Indien nodig wordt er voorrang verleend. Vervolgens kan de rotonde worden opgereden. Blijf in dit geval op de rechter rijstrook rijden omdat bij de eerste afslag de rotonde al weer wordt verlaten. Na het verlaten van de rotonde kan de richtingaanwijzer weer in neutraal worden gezet. Tweede afslag rechts Indien gekozen wordt voor de tweede afslag rechts, bij het naderen van de rotonde richting aangeven naar links. Voor het oprijden van de rotonde moet de richtingaanwijzer in de neutraal worden gezet. Indien nodig wordt er voorrang verleend. Vervolgens kan de rotonde worden opgereden. Men kan nu de linker rijstrook gebruiken. Echter bij de eerste afslag rechts, ter hoogte van de middengeleider (vluchtheuvel), wordt richting aangegeven naar rechts en gewisseld naar de rechter rijstrook. ( Let hierbij vooral op bestuurders rechts achter. Dode hoek controle!) Blijf op de rechter rijstrook rijden omdat nu bij de eerstvolgende afslag de rotonde al weer wordt verlaten. Na het verlaten van de rotonde kan de richtingaanwijzer weer in neutraal worden gezet.

Het is zo dat je alleen richting MOET aan geven als je de rotonde verlaat. Echter het is voor de andere gebruikers van de rotonde duidelijker als je bij 3 kwart de rotonde over, dit aangeeft als linksaf. Zo kunnen zij beter tijdig inschatten welke richting je opgaat, hierdoor kan het verkeer beter doorstromen.

Ik snap de vraag wel. Ik kan me heel erg irriteren aan mensen die hun richting niet aangeven op een rotonde. Voor degene die de rotonde op wil, is het namelijk fijn om te zien dat degene die er op zit, eraf gaat. Dan weet je als wachter dat je er meteen op kunt. Anders rem of wacht je voor niets en dat is heel irritant. Ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die dit niet weten. Toen ik rijles had, waren er rotondes. En werd mij geleerd mijn richting aan te geven als ik de rotonde af ga. Vroeger bestonden de rotondes nog niet. Zoals mijn moeder, die wist eerst ook niet dat ze een richting aan moest geven op de rotonde.

Het gaat hier over het linksafslaan op een rotonde, dus de rotonde voor 3/4 deel rond gaan. Bij het naderen van de rotonde kun je het linkerknipperlicht aan doen, zo weten de verkeersdeelnemers die de rotonde ook benaderen bij de andere afslagen dat je de rotonde niet verlaat. Nadat je de laatste afslag voorbij bent meteen het linkerknipperlicht uitdoen en het rechterknipperlicht aandoen om vervolgens de rotonde te verlaten.

ik vond op deze regelgeving voor het oprijden van rotondes; Richting aangeven bij/op een rotonde Richting aangeven Linksaf ■Naar links bij naderen en oprijden van de rotonde ■Richtingaanwijzer uit zodra je op de rotonde bent. ■Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten. Richting aangeven rotonde Rechtuit ■Géén richting aangeven bij naderen en oprijden van de rotonde. ■Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten. Richting aangeven Rechtsaf ■Naar rechts: bij nadering, oprijden en verlaten van de rotonde Er zijn heel veel mensen die de regelgeving niet kennen, dit veroorzaakt veel onnodige ongevallen, vooral met fietsers. Zij hebben ten alle tijden voorrang op een rotonde! Als het hier al zo gecompliceerd ligt met de aanduiding van de richting, hoe moet het dan op deze fijne rotonde in Swindon. Je moet als buitenlander namelijk ook nog rekening houden met links rijden! Deze kwamen wij ineens tegen op vakantie. Toegevoegd na 7 minuten: Het nut van het richting aangeven is dat de doorstroming van het verkeer veel optimaler is. Als iemand staat te wachten voordat hij de rotonde op rijdt omdat hij niet kan zien welke afslag de persoon gaat nemen die op de rotonde rijdt, houdt hij het verkeer onnodig lang op. De efficientie van de rotonde gaat op deze manier verloren. Het is eigenlijk heel simpel en hetzelfde als op een kruispunt; wil je naar links, zet je je knipperlicht naar links. Ga je rechtsaf, dan zet je je knipperlicht naar rechts. Wil je rechtdoor, dan laat je je knipperlicht uit. Bij het verlaten zoals eerder gezegd), ten alle tijden richting naar recht aangeven.

ik vind het prettig als mensen hun linker knipperlicht aandoen omdat ik dan zeker ben dat ik op kan rijden, want jammer genoeg zijn er mensen die hun knipperlicht niet aandoen en dat ik op hun wacht en dat ze als nog rechts afgaan. dus kort gezegd weet ik als mensen hun knipperlicht aandoen serieus verkeer deelnemen.

een rotonde moet je zien als een kruispunt. ergo: als je naar links gaat op een kruispunt, geef je dat toch ook aan?

je moet inderdaad wel richting aangeven voor de rotonde, en op het moment dat je afslaat weer. (heb mijn rijbewijs in 2003 gehaald) EN NIET ALS BIJRIJDER IN BELGIE HOOR!

Het heeft totaal geen zin om richting aan te gaan geven als je de rotonde voor 3/4 neemt. Iedereen ziet dat je de rotonde opgaat, daar kan geen verwarring over bestaan. Pas voor het verlaten van de rotonde geef je dat aan. Je gebruikt je knipperlichtinstallatie dus één maal per rotonde. En zo hoort 't ook...

De wachtende mensen die rechts op de rotonde (die van de andere kant komen) willen kunnen dan zien dat jij 3 kwart gaat en moeten wachten. Als je rechtdoor zou gaan kunnen ze mensen gelijk de rotonde op en hoeven ze niet op je te wachten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100