Wat voor zin heeft het om aan te geven dat je linksaf(3/4 rond) gaat op een rotonde?

Het lijkt mij zo dat het geen zin heeft om dat als je recht door gaat je ook niks aangeeft totdat je van de rotonde afgaat. dus waarom zou je als je voor een afslag verder weer wel moeten aangeven dat je dus naar links gaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Het beste antwoord

Ik snap je vraag niet helemaal, want zolang je op een rotonde rijdt hoef je helemaal geen richting aan te geven.
Totdat je de rotonde verlaat, en dat gaat altijd naar rechts....

Toegevoegd na 12 minuten:
Eerste afslag rechts
Indien gekozen wordt voor de eerste afslag rechts, wordt vòòr het oprijden van de rotonde richting aangegeven naar rechts.
Indien nodig wordt er voorrang verleend. Vervolgens kan de rotonde worden opgereden.
Blijf in dit geval op de rechter rijstrook rijden omdat bij de eerste afslag de rotonde al weer wordt verlaten.
Na het verlaten van de rotonde kan de richtingaanwijzer weer in neutraal worden gezet.

Tweede afslag rechts
Indien gekozen wordt voor de tweede afslag rechts, bij het naderen van de rotonde richting aangeven naar links.
Voor het oprijden van de rotonde moet de richtingaanwijzer in de neutraal worden gezet.
Indien nodig wordt er voorrang verleend. Vervolgens kan de rotonde worden opgereden.
Men kan nu de linker rijstrook gebruiken. Echter bij de eerste afslag rechts, ter hoogte van de
middengeleider (vluchtheuvel), wordt richting aangegeven naar rechts en gewisseld naar de rechter rijstrook.
( Let hierbij vooral op bestuurders rechts achter. Dode hoek controle!)
Blijf op de rechter rijstrook rijden omdat nu bij de eerstvolgende afslag de rotonde al weer wordt verlaten.
Na het verlaten van de rotonde kan de richtingaanwijzer weer in neutraal worden gezet.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha,
Ja, ik doe hetzelf ook nooit maar dat is omdat ik niet zie wat voor nu het heeft. maar ik bijna altijd anderen het wel doen. namelijk als ze naar een rotonde toe rijden en ze willen dan links de rotonde af dat ze dan ook meteen richting aangeven naar links en dan bij de juiste afslag richting aangeven naar rechts
AWM
14 jaar geleden
Nee, richting aangeven als je een rotonde oprijdt hoeft niet, in Duitsland is het zelfs verboten!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt niet wat je zegt antwoordman, in Nederland Moet je richting aangeven als je de rotonde driekwart neemt, dus je zet je knipperlicht al naar links zodra je de rotonde oprijdt. Je moet inderdaad ten alle tijden je knipperlicht naar rechts aangeven als je de rotonde weer verlaat. Het klopt dat deze regelgeving niet opgaat in Duitsland en België
AWM
14 jaar geleden
Ik ik ben het weer oneens met jou Floorz.
Je hoeft je richtingaanwijzer niet aan te zetten als je een rotonde oprijdt, niemand kan twijfelen welke kant je opgaat. En als je alsmaar rondjes blijft rijden (dat mag) hoef je nooit meer richting aan te geven.
AWM
14 jaar geleden
Voorsorteren is iets anders dan richting aangeven en je moet de Antwoordman nooit tegenspreken. (grapje, hoor!)
Postbus 51 zegt dan ook: "Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting." http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/verkeer-voertuigen-en-wegen/verkeersregels/overige-informatie-verkeersregels/wat-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was al bijna bang dat je je info van een duiste site had gehaald antwoordman (geintje), blijkbaar spreken de nodige sites elkaar tegen. Ik heb deze info gehaald van de volgende site auto-en-vervoer.infonu.nl/.../5448-rotonde-rijden-richting-aangeven-en-afslaan.html - In cache - Vergelijkbaar , ik heb inmiddels verschillende keren examen gedaan voor diverse rijbewijzen en mij is het op deze manier geleerd. Ben inmiddels wel heel benieuwd hoe het nu eigenlijk écht zit!

Andere antwoorden (9)

Het is zo dat je alleen richting MOET aan geven als je de rotonde verlaat. Echter het is voor de andere gebruikers van de rotonde duidelijker als je bij 3 kwart de rotonde over, dit aangeeft als linksaf. Zo kunnen zij beter tijdig inschatten welke richting je opgaat, hierdoor kan het verkeer beter doorstromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap de vraag wel. Ik kan me heel erg irriteren aan mensen die hun richting niet aangeven op een rotonde. Voor degene die de rotonde op wil, is het namelijk fijn om te zien dat degene die er op zit, eraf gaat. Dan weet je als wachter dat je er meteen op kunt. Anders rem of wacht je voor niets en dat is heel irritant.
Ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die dit niet weten. Toen ik rijles had, waren er rotondes. En werd mij geleerd mijn richting aan te geven als ik de rotonde af ga. Vroeger bestonden de rotondes nog niet. Zoals mijn moeder, die wist eerst ook niet dat ze een richting aan moest geven op de rotonde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat hier over het linksafslaan op een rotonde, dus de rotonde voor 3/4 deel rond gaan.
Bij het naderen van de rotonde kun je het linkerknipperlicht aan doen, zo weten de verkeersdeelnemers die de rotonde ook benaderen bij de andere afslagen dat je de rotonde niet verlaat. Nadat je de laatste afslag voorbij bent meteen het linkerknipperlicht uitdoen en het rechterknipperlicht aandoen om vervolgens de rotonde te verlaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even goed lezen! Met linksafslaan bedoel ik hiermee de rotonde voor 3/4 deel rond gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier gaat niks mis. Richting aangeven geeft alleen maar meer duidelijkheid, laten zien wat je wilt. Dagelijks kom ik automobilisten tegen die geen richting aangeven, ook bij het verlaten van een rotonde.
ik vond op deze regelgeving voor het oprijden van rotondes;

Richting aangeven bij/op een rotonde
Richting aangeven Linksaf

■Naar links bij naderen en oprijden van de rotonde
■Richtingaanwijzer uit zodra je op de rotonde bent.
■Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten.

Richting aangeven rotonde Rechtuit

■Géén richting aangeven bij naderen en oprijden van de rotonde.
■Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten.

Richting aangeven Rechtsaf

■Naar rechts: bij nadering, oprijden en verlaten van de rotonde

Er zijn heel veel mensen die de regelgeving niet kennen, dit veroorzaakt veel onnodige ongevallen, vooral met fietsers. Zij hebben ten alle tijden voorrang op een rotonde!

Als het hier al zo gecompliceerd ligt met de aanduiding van de richting, hoe moet het dan op deze fijne rotonde in Swindon. Je moet als buitenlander namelijk ook nog rekening houden met links rijden! Deze kwamen wij ineens tegen op vakantie.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het nut van het richting aangeven is dat de doorstroming van het verkeer veel optimaler is. Als iemand staat te wachten voordat hij de rotonde op rijdt omdat hij niet kan zien welke afslag de persoon gaat nemen die op de rotonde rijdt, houdt hij het verkeer onnodig lang op. De efficientie van de rotonde gaat op deze manier verloren. Het is eigenlijk heel simpel en hetzelfde als op een kruispunt; wil je naar links, zet je je knipperlicht naar links.
Ga je rechtsaf, dan zet je je knipperlicht naar rechts. Wil je rechtdoor, dan laat je je knipperlicht uit. Bij het verlaten zoals eerder gezegd), ten alle tijden richting naar recht aangeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook rotondes waarop fietsers geen voorrang hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je het waarschijnlijk over een vrijliggend fietspad aan de rotonde, dat klopt. Ik had het over fietsers OP de rotonde (aanliggend fietspad), zij hebben ten alle tijden voorrang. Sinds een aantal jaren bestaan er in Nederland geen rotondes meer waarop je oprijdend verkeer voorrang moet verlenen, de laatste rotonde die dit had was een rotonde in Eindhoven. Nu gelden op alle rotondes in Nederland dezelfde voorrangsregels.
ik vind het prettig als mensen hun linker knipperlicht aandoen omdat ik dan zeker ben dat ik op kan rijden, want jammer genoeg zijn er mensen die hun knipperlicht niet aandoen en dat ik op hun wacht en dat ze als nog rechts afgaan.
dus kort gezegd weet ik als mensen hun knipperlicht aandoen serieus verkeer deelnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volledig mee eens (+1)
een rotonde moet je zien als een kruispunt. ergo: als je naar links gaat op een kruispunt, geef je dat toch ook aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet inderdaad wel richting aangeven voor de rotonde, en op het moment dat je afslaat weer.
(heb mijn rijbewijs in 2003 gehaald)

EN NIET ALS BIJRIJDER IN BELGIE HOOR!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft totaal geen zin om richting aan te gaan geven als je de rotonde voor 3/4 neemt.
Iedereen ziet dat je de rotonde opgaat, daar kan geen verwarring over bestaan. Pas voor het verlaten van de rotonde geef je dat aan.
Je gebruikt je knipperlichtinstallatie dus één maal per rotonde.
En zo hoort 't ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wachtende mensen die rechts op de rotonde (die van de andere kant komen) willen kunnen dan zien dat jij 3 kwart gaat en moeten wachten. Als je rechtdoor zou gaan kunnen ze mensen gelijk de rotonde op en hoeven ze niet op je te wachten.