hoe komt het dat 2 tankstations naast elkaar een verschillend tarief gebruiken voor dezelfde benzine/diesel.

een tankauto van elan leverde eerst brandstof bij total en reed daarna door naar elan om daar brandstof te leveren.
hoe komt het dat er dus voor dezelfde brandstof een prijsverschil zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Dat kan liggen aan de locatie van het tankstation, langs de snelweg is vaak vele malen duurder dan in de stad/dorp. Dit is eigenlijk misbruik maken van 'macht', als je een bijna lege tank hebt en je rijdt op de snelweg dan kun je bijna niet anders dan toch maar weer daar te tanken. Maar ook aan het bedrijf, Shell en BP zullen duurder zijn dan Tango o.i.d.

Overigens was ik vandaag bij de Shell hier in de stad 1,689 kwijt voor een liter benzine terwijl ik begin deze week getankt heb bij Tinq en daar was ik 1,649 kwijt. Het zal mede liggen aan het tijdverschil van een kleine week, maar ook mede door het bedrijf.

Grappig detail is trouwens dat als de olieprijzen stijgen, de pompstations binnen een uur duurder zijn geworden. Echter is gisteren aangekondigd dat een vat olie 10% goedkoper is geworden binnen 1 dag en ik daar vandaag nog niets van gemerkt heb. Blijkbaar is het omlaag stellen van de prijs meer tijdrovend dan het omhoog stellen van de prijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verschillende winstmarges, de Total wil bijvoorbeeld 10% winst maken per liter en de Elan maar 6%. Bij gelijke inkoopprijzen is de Elan dan dus goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan ook zijn dat de ene maarschappij meer afneemt dus een kleinere inkoopprijs heeft, of door meer verkoop toch wel aan zijn winstmarge komt
12 jaar geleden
Wat wil de ene pomphouder verdienen en wat de andere, en misschien heeft de een wel meer neveninkomsten dan de andere. Dit is marktwerking/concurrentie