Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom heb ik altijd stroom met de buitenkant van m'n auto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Statische elektriciteit dus, dat is juist. Sterker al naargelang de weersomstandigheden en het type auto.
Wat bij mij steeds helpt : voor het uitstappen ; eerst de deur openen natuurlijk en dan met mijn onderbeen verbinding maken tussen de (metalen) deurdrempel en de grond. Dus gewoon je been buitenboord op de grond en er even een metalen deel mee raken (hier dus de deurdrempel ) vooraleer je met je handen iets van metaal aanraakt.
Succes
Eric
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik vermoed dat het komt omdat een auto op rubber staat. Zo vloeit te "stroom"de grond niet in. Als je bv geraakt wordt door de bliksem, moet je NIKS aanraken in de auto wat van metaal is, maar heel langzaam tegen een lantaarnpaal rijden, zodat die stroom de grond in kan. Ik ben ook zo statisch als ik weet niet wat. Zeker als ik ook nog op rubberen zolen loop.

Toegevoegd na 1 uur:
Het aanraken van de deur werkt niet. Ik krijg daarna altijd nog steeds een optetter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft er helaas niets mee te maken.
Onderstaand antwoord van fremar is correct. En dat verhaal van blikseminslag en geen metaal aan mogen raken lijkt al helemaal nergens naar.
Je zit in een kooi (van Faraday) dus je mag alles aanraken. Tegen een paal aanrijden om je te ontladen hoeft ook al niet, ontladen gaat vanzelf wel.
dat is de statische elektriciteit die de auto opwekt tijdens het rijden.

Om te voorkomen dat je een schok krijgt, pak je gewoon eerst de deur vast, voordat je uitstapt
_________________
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg juist stroom van de deur als ik uitstap :-P
fremar
12 jaar geleden
"voor" dat je uitstapt...
Om dit te voorkomen, een rubber strip achter aan de auto die net de grond raakt. in winkels voor autoaccessoires te koop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zo zijn dat dat er ergens een kabeltje los zit of verkeerde aansluiten. Dan verlies je namelijk stroom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'aansluiting' sorry jongens. Ken gebeuren he we zijn allemaal mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze minnen zijn niet omdat je een spelfout maakt, maar omdat je antwoord niet klopt.
Het ligt gewoon aan het weer en aan wat voor soort schoenen je draagt,zodra je uitstapt moet je even een klap geven op het portier en je krijgt die tik niet;dit moet je dan wel elke keer doen als je weer uitstapt ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is statische elektriciteit. Statische elektriciteit ontstaat bij mechanische wrijving tussen 2 oppervlakken. Hoe lager de luchtvochtigheid, hoe meer statische elektriciteit. De droge lucht en het vele stof zorgen voor veel wrijving zonder mogelijkheid tot wegvloeien van de lading en daardoor laadt de auto op tijdens het rijden. Dit verklaard ook waarom je met mist of regen geen last hebt van die vervelende ontladingen. Als er voldoende water aanwezig is, zal de lucht vochtig worden naarmate de temperatuur stijgt (zomer). De statische elektriciteit zal dan de omringende watermoleculen ioniseren, waardoor er geen gevaar meer is voor ontlading bij aanraking.

Je kleding is ook van invloed op de mate van lading. Met een wollen trui en een nylon broek op een plastic stoel kun je een flinke schok krijgen.

Als je dit wilt voorkomen moet je voordat je je voet op de grond zet eerst de deur vastpakken, wel het metalen deel. Zo krijg je dezelfde lading als de auto en vloeit deze weg zodra je je voet aan de grond zet. Wel de deur/raamstijl vast blijven houden tot je je voet op de grond hebt. De lading vloeit dan weg via je schoenen wat je niet merkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding