Ik heb een Mini 1.6i van 2003. De tank van de koelvloeistof ziet er van binnen vettig en licht bruin uit. Is dit gevaarlijk ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (3)

Ha, die MArc1971;

Bruine smurrie in je koelvloeistofreservoir kan duiden op een (kleine) lekkage ergens in het koelsysteem. Hou het vloeistofpeil in de gaten, vul dat zo nodig bij en probeer de lekkage op te sporen en te (laten) repareren. Check ook de oliedop en peilstik of daar geen geel/cremekleurige smurrie ("mayonaise") zit, want dat zou op een ernstiger lek of kapotte koppakking kunnen duiden. Hou de temperatuur in de gaten en kijk eens of je uitlaat geen witte stoom uitblaast als de motor warm is.

Toegevoegd na 4 uur:
'peilstik' -> 'peilstok'....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet gevaarlijk, maar het is wel een teken dat er iets goed fout zit!

Hoogstwaarschijnlijk heb je ergens een lekkage.
Dit lek zorgt ervoor dat de koelvloeistof word gemengd met motorolie en dat is een slecht teken oftewel een duur grapje.

denk aan een gescheurde cilinderkop of een kapotte zuiger.

Laat een ervaren monteur kijken of er nog reparatie mogelijk is voordat de boel echt kapot loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olie in het koelsysteem kan op verschillende manieren ontstaan. Behalve een lekke koppakking of gescheurde kop kan het ook een lekke oliekoeler zijn.
Een onderzoek bij een garage of een (ANWB) keurstation zou de oorzaak moeten kunnen vinden.