Ik zou graag mijn eerste auto kopen, wel 2dehands. Als ik die dus koop, mag ik ermee naar huis rijden als die nog niet verzekert is?

Ik zou graag mijn eerste auto kopen, wel 2dehands. Als ik die dus koop, mag ik ermee naar huis rijden als die nog niet verzekert is? Of moet ik die eerst laten verzekeren en pas dan ermee naar huis rijden? Of hoe gaat het dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Verzekeringsmaatschapij uitzoeken (en informeren hoe telefonisch te regelen (kan nml. niet bij alle wel bij de meeste)

Auto kopen (omschrijven cq. op je naam zetten)

Verzekering bellen en alles doorgeven (bij velen kan je bellen (ook op zaterdag) en alles telefonisch regelen je bent vanaf dan verzekerd (de groene kaart krijg je dan vaak binnen 1 uur per mail (voor de eerste dag / twee dagen, daarna komt de orginele met de post)

Naar huis rijden...

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens ga je vaak kijken en maak je dan de echte koopafspraak in dat geval vraag je de huidige eigenaar alvast alle gegevens en regel je je verzekering van te voren met ingang vanaf de koopdag, dan heb je vaak ook al de groene kaart gezien die met 1 a 2 dagen met de post komt of binnen 1 uur per mail.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eerst laten verzekeren. dat kan ook telefonisch, bij veel verzekeraars ook 's avonds en in het weekend.
Zonder verzekering , mag je niet gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag niet onverzekerd rondrijden. Dus eerst even verzekeren voor je de weg op gaat. Vaak is dit binnen 5 minuten geregeld, en kun je direct of op een later tijdstip de verzekering geheel afsluiten (je wordt dan teruggebeld om alle gegevens door te nemen).

Zorg dat je het kentekenbewijs van je auto bij de hand hebt. De gegevens die je gevraagd (kunnen) worden zijn:

Kenteken v/d auto
meldcode (4 cijfers)
gewicht auto

Aan hand van je kenteken zullen ze je ook vragen stellen of het type en uitvoering van de auto kloppen.

Als de auto verzekerd is kun je lekker gaan sturen zonder je zorgen te maken. Gebeurt er dan iets dan kun je altijd terugvallen op je verzekering!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga niet over 1 nacht ijs met de aankoop van uw keuze.
Noteer het kenteken en informeer bij http://www.rdw.nl
naar de historie, APK, afgifte deel 1, WAM, brandstof,
motorrijtuigenbelasting, gestolen? ja/nee, BPM etc.

Zo voorkomt u verrassingen.

Na verificatie kunt u online een verzekeringsmaatschappij
opzoeken. Na aankoop en overschrijving kunt u de gegevens doormailen die nodig zijn voor de verzekering.

En indien de auto een geldige APK heeft, verzekerd is en de motorrijtuigenbelasting is geregeld, dan mag u met een geldig rijbewijs er mee rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NOOIT onverzekerd rijden. Dus voordat je gaat rijden de auto aanmelden bij een verzekeringsmaatschappij. Zorg dus dat je weet bij welke maatschappij je de auto in dekking wilt gaan geven, dan kan je eventueel van tevoren al afspraken maken over wanneer eea geregeld moet zijn. Hou er rekening mee dat sommige tussenpersonen niet in het weekend beschikbaar zullen zijn en het dan dus moeilijk kan worden om je auto verzekerd te gaan krijgen. Let overigens ook goed op bij het maken van een proefrit of de auto wel verzekerd is.