Mag je twee keer voor de zelfde overtreding worden beboet?

Laatst reed ik in Leiden en ben ik blijkbaar geflitst, en wel twee keer op dezelfde weg binnen een afstand van 200 meter. Nou kreeg ik vandaag twee bekeuringen 1 van 57 km per uur gemeten en 1 van 62 km per uur. Kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
10.2K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot de andere GV-ers die hier antwoord op gaven, ben ik van mening dat in dit geval wet degelijk sprake zou kunnen zijn van schending van het ne bis in idem beginsel.

Omdat je aangeeft dat de overtreding op dezelfde weg zijn geconstateerd, met zo weinig tijdverschil, denk ik dat hier sprake is van een direct causaal verband tussen beide overtredingen. Tijdstip, locatie en aard van overtreding zijn (bijna) gelijk.

Er lijkt ook geen sprake van een nieuw "beslismoment" om de overtreding te begaan. Er is naar mijn idee daarom sprake van een voortgezette handeling art. 56 Sr.

Ik zou er zeker een bezwaarschrft aan wagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ja, natuurlijk mag dat, je hebt immers na die eerste flits niets geleerd, toch?
Let je volgende keer wel beter op je snelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk kan dat, want er is geconstateerd dat je tweemaal te hard hebt gereden. Een afstand van 200 meter lijkt me wel reëel voor 2 bekeuringen, je had immers je snelheid kunnen minderen na de eerste flits. Een afstand van 10 à 50 meter is veel minder reëel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het mag.
het gebeurt ook vaak.
als je aangehouden word krijg je meestal een max van 4 bekeuringen. maar ze mogen er ook 6 schrijven als je heel stout bent geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet 2x beboet voor de zelfde overtreding. Je hebt te hard gereden op plaats x1 en nog een keer (of nog steeds) op plaats x2 (X1 +200m)
De plaats is dus niet het zelfde en ook de tijd niet. (tenzij je heeeeel erg hard reed)

Als je een boeten had gehad allebei op plaats x1 en op het zelfde tijdstip dan was het een ander verhaal geweest. Je zal moeten betalen en voortaan niet te snel rijden of remmen voor de flitspaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid, je mag niet 2x voor de zelfde overtreding beboet worden, maar dat was is niet het geval in jouw situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want het zijn twee afzonderlijke gevallen. Je bent dus twee keer geflitst dus ben je twee keer de klos...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wettelijk gezien mag je niet tweemaal voor hetzelfde feit bekeurd worden. Dit wil niet zeggen dat je de hele dag te hard kunt rijden en hier maar 1 keer voor bekeurd wordt. In dit geval is het (bij mijn weten) zo geregeld dat je op dezelfde weg dus maar 1 keer beboet kunt worden voor te hard rijden (grootste snelheidsovertreding telt). Ben je dus tweemaal in de kerkstraat geflitst hoef je er maar 1 te betalen, ben je echter eerst in de kerkstraat en daarna in de hoofdstraat geflitst ben je wel dubbel de pineut.

Gezien de hoogte van de snelheidsoverschrijding zal het niet de moeite lonen om hier veel werk van te maken :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker al een tijdje geen bon gehad Tony?
Boete 1 kost hans81 24 Euro en boete 2 maar liefst 57.
Nee, je mag niet twee keer worden veroordeeld voor hetzelfde feit. Dat zou ook raar zijn, want dan kan je blijven doorgaan op één feit.
Echter heb je twee keer afzonderlijk een overtreding gemaakt. Het mag dan in een kort tijdsbestek zijn gebeurd, maar ze worden terecht als twee afzonderlijke overtredingen beoordeeld. En dus krijg je twee boetes, voor elke overtreding één.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht je bezwaar willen aantekenen, kijk dan op de website van Postbus51 (bij zoeken verkeersovertredingen invullen).
(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die camera's staan er niet voor niets. En er is geen regel die zeg dat je niet 2 keer in één dag, of 2 keer in één korte afstand geflitst mag worden. En zal het je sterker vertellen. Als je nu voor de derde keer geflitst was dan had je, je mogen verantwoorden voor de rechter. Want die regel is er wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag niet2 keer bekeurd worden binnen een afstand van naar ik meen 150 meter voor de zelfde overtreding, indien de situatie hetzelfde blijft,dit zou ook te zot voor woorden zijn omdat de agenten dan op een afstandje van 10 meter van elkaar zouden gaan staan en zo de ene na de andere boete uischrijven konden immers als je 10 km te hard zou rijden is die snelheid niet abrupt naar beneden te brengen zonder de overige weggebruikers in gevaar te brengen. Maar als de situatie op de weg een ander regiem heeft mag dit wel omdat je dan twee overtredingen maakt denk hierbij aan het oversteken van een rotonde of een andere max snelheid .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las vorige week over iemand die meer dan twintig parkeerboetes had gehad binnen periode van twee weken. De auto stond al die tijd op dezelfde plek geparkeerd en elke keer als de beambte controleerde werd er een boete uitgeschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor deze overtreding mag je inderdaad 2 keer beboet worden. Er staat voor het controleren van snelheid geen regel van hoever de flitsers uit elkaar moeten staan, of dit nou een mobiele of een vaste controle is.

De enige regelgeving betreft afstanden heeft te maken met de afstand tussen de plek van het snelheidsbord en de plek van controle (zie Bron paragraaf 2.2)

Een vraagje voor mijn interesse: Zijn de verschillende controles misschien geweest voor en na een kruispunt? Dit is in Helmond namelijk vaak het geval, dit betekend dat je feitelijk niet op dezelfde weg de overtreding hebt begaan.

Hoe dan ook, ik denk niet dat je onder een van de boete's uit kunt komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dit mag niet.
Afstand tussen twee meetpunten is tekort.
Hoogte van de transactie zal geen reden zijn om niet in bezwaar te gaan, aangezien dit je geen geld kost.
Wel tijd.
De eerste overtreding zal leidend zijn.
Tenzij je bijvoorbeeld bent gaan stilstaan en daarna weer bent verder gereden om kort daarna weer geflitst te worden. Stel dat er tussen de 2 punten verkeerslichten staan en je moest stoppen om daarna verder te rijden dan heb je dus tijd gehad om je handelen aan te passen en zal je 2 x moeten afdragen.
Zelfde geldt op bijvoorbeeld autosnelwegen, ben je in de trajectcontrole al op de foto gegaan en in een zelfde traject door flitsbak op de foto gezet zal je met succes eea kunnen aanvechten.