Waarom maakt men de weg niet?

Regelmatig kom je in het verkeer het bordje tegen waarop een slecht wegdek wordt aangegeven. Betalen wij nu wegenbelasting voor het maken van die bordjes of zou het misschien een idee zijn om er dan maar iets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Er wordt wel iets aan gedaan, maar wanneer het budget het toelaat. Door gebrek aan (onderhouds)geld wordt de weg niet altijd direct gerepareerd. Tevens zal de gemeente een planning hebben welke reparatie aan het wegdek voorgaat. En soms wordt de planning omgegooid als het gevaar oplevert en reparatie dus niet langer kan wachten.

Het kan ook zijn dat een wegdek al vaker is gerepareerd maar toch telkens voor terugkerende problemen zorgt. In dat geval zijn er structurele maatregelen en soms onderzoek nodig om het probleem definitief op te lossen. En dat kost tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Iedere provincie heeft een bepaald budget voor de wegen
stel nu dat ze die in verhouding kleine scheuren en zo herstellen en er gebeurt iets ernstigs met de weg, dan is er geen geld meer.
Dus wachten ze tot het einde van het jaar en als er genoeg geld is maken ze het
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou... dat is dus echt niet waar! Hier bij ons staan dat soort bordjes er al jàààren en nòg wordt er niets gedaan! (Maar geen min, hoor, je antwoord kan/zal best wel goed zijn...)
Eigenlijk is het heel simpel:

'Werk aan de weg', zoals het formeel heet vind doorgaans in de nachtelijke uren plaats. Dit, omdat het wegverkeer dan zo min mogelijk hinder ondervind van de wegwerkzaamheden...

Hiernaast is het een erg dure bezigheid om wegen te laten repareren. Eén enkele km dubbellaags ZOAB kost minimaal 1 miljoen euro. Hiernaast is het goedkoper als het asfalt slecht wordt een x-aantal kilometers gelijk te vervangen. Dus zolang je geen nachtelijke weggebruiker bent zul je doorgaans weinig merken van wegwerkzaamheden...

Hiernaast telt Nederland maar een paar wegenbouwers die voortdurend in Nederland aan het werk zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft, naast de kosten en dergelijke, ook veel te maken met het tegenhouden van te snel rijdend verkeer.
Overal in nederland zie je mooie gladde, nieuw aangelegde wegen, waar ze dan later allerlei hobbels, obstakels en rotondes moeten aanleggen omdat men er veels te hard rijdt..
Een andere, wat goedkopere optie is dan natuurlijk om de weg helemaal niet te vernieuwen, en de oude hobbels er gewoon in te laten zitten.. Dit werkt waarschijnlijk minstens net zo goed tegen hard rijdend verkeer en is een stuk goedkoper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het bord plaatsen is de weggebruiker waarschuwen .
dan is m'n niet verantwoordelijk als er een ongeluk gebeurt (denk ik ) als het in de planing gaat word het wel eens gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te beginnen zijn de wegen in NL echt een van de beste ter wereld. Je moet maar een in Belgie gaan kijken.

Om een weg te te repareren is geld en tijd nodig. Soms wordt er gewacht omdat er al groot onderhoud geplant werd. Het is dan zonde een stukje te doen en die even later weer te herdoen.

Het heeft ook met planning te maken. Onderhoud aan de wegen moet ingepland worden, een omleidingsroute voorzien etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er domweg niet genoeg geld is om in een snel tempo gebreken aan de weg te verhelpen.
Uit geldgebrek te weinig personeel, etc.