Waarom maakt men de weg niet?

Regelmatig kom je in het verkeer het bordje tegen waarop een slecht wegdek wordt aangegeven. Betalen wij nu wegenbelasting voor het maken van die bordjes of zou het misschien een idee zijn om er dan maar iets aan te doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er wordt wel iets aan gedaan, maar wanneer het budget het toelaat. Door gebrek aan (onderhouds)geld wordt de weg niet altijd direct gerepareerd. Tevens zal de gemeente een planning hebben welke reparatie aan het wegdek voorgaat. En soms wordt de planning omgegooid als het gevaar oplevert en reparatie dus niet langer kan wachten. Het kan ook zijn dat een wegdek al vaker is gerepareerd maar toch telkens voor terugkerende problemen zorgt. In dat geval zijn er structurele maatregelen en soms onderzoek nodig om het probleem definitief op te lossen. En dat kost tijd.

Iedere provincie heeft een bepaald budget voor de wegen stel nu dat ze die in verhouding kleine scheuren en zo herstellen en er gebeurt iets ernstigs met de weg, dan is er geen geld meer. Dus wachten ze tot het einde van het jaar en als er genoeg geld is maken ze het

Eigenlijk is het heel simpel: 'Werk aan de weg', zoals het formeel heet vind doorgaans in de nachtelijke uren plaats. Dit, omdat het wegverkeer dan zo min mogelijk hinder ondervind van de wegwerkzaamheden... Hiernaast is het een erg dure bezigheid om wegen te laten repareren. Eén enkele km dubbellaags ZOAB kost minimaal 1 miljoen euro. Hiernaast is het goedkoper als het asfalt slecht wordt een x-aantal kilometers gelijk te vervangen. Dus zolang je geen nachtelijke weggebruiker bent zul je doorgaans weinig merken van wegwerkzaamheden... Hiernaast telt Nederland maar een paar wegenbouwers die voortdurend in Nederland aan het werk zijn...

Dit heeft, naast de kosten en dergelijke, ook veel te maken met het tegenhouden van te snel rijdend verkeer. Overal in nederland zie je mooie gladde, nieuw aangelegde wegen, waar ze dan later allerlei hobbels, obstakels en rotondes moeten aanleggen omdat men er veels te hard rijdt.. Een andere, wat goedkopere optie is dan natuurlijk om de weg helemaal niet te vernieuwen, en de oude hobbels er gewoon in te laten zitten.. Dit werkt waarschijnlijk minstens net zo goed tegen hard rijdend verkeer en is een stuk goedkoper.

het bord plaatsen is de weggebruiker waarschuwen . dan is m'n niet verantwoordelijk als er een ongeluk gebeurt (denk ik ) als het in de planing gaat word het wel eens gemaakt.

Om te beginnen zijn de wegen in NL echt een van de beste ter wereld. Je moet maar een in Belgie gaan kijken. Om een weg te te repareren is geld en tijd nodig. Soms wordt er gewacht omdat er al groot onderhoud geplant werd. Het is dan zonde een stukje te doen en die even later weer te herdoen. Het heeft ook met planning te maken. Onderhoud aan de wegen moet ingepland worden, een omleidingsroute voorzien etc.

Ik denk dat er domweg niet genoeg geld is om in een snel tempo gebreken aan de weg te verhelpen. Uit geldgebrek te weinig personeel, etc.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100