Bij hoeveel km moet ik de distributiesnaar laten vervangen?

Vanmorgen op de snelweg zat ik mij af te vragen bij hoeveel km. moet ik de distributiesnaar van mijn benzine auto laten vervagen? Ik zit nu op bijna 93000 km en volgens mij is dit nog de originele snaar. Volgens het boekje hoeft het pas bij 100.000 en mijn dealer zegt, met eurotekens in zijn ogen, zo rond de 70.000.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.7K

Het beste antwoord

Het onderhoudsinterval voor het vervangen van de distributieriem is afhankelijk van:
a) Het merk en type auto, inclusief de soort brandstof.
b) Het soort wegen waar de auto het meest op rijd.
c) De persoonlijke rijstijl van de auto gebruiker(s).

De door de fabrikant opgegeven km-afstand die met de riem kan worden afgelegd is een gemiddelde waarde van b) en c), bij normaal gebruik. Met nog een ruime marge voor de meeste situaties. Voor de één kan de riem wel eens veel langer meegaan, en voor de ander is het echt aan te bevelen eerder te gaan vervangen. Soms is dit een onduidelijkheid bij de 2e-hands aankoop (garagebonnen vragen, anders maar preventief vervangen!).

Als de riem breekt is de schade aan de motor aanzienlijk. De kleppen worden dan niet meer synchroon geopend met de bewegende zuigers en binnen een fractie van een seconde drukken de zuigers de kleppen en de kop aan gort. Ik wil niet meedoen aan de bewering dat de auto dan total-loss is, maar reken op een bedrag met 4 cijfers schade.

Toelichting:
b) Bij hoofdzakelijk stadsverkeer zal de motor gemiddeld meer omwentelingen per km maken en zal de riem dus eerder toe zijn aan vervanging
c) Als je langer in zijn versnellingen doortrekt, of bij een automaat gewend bent om snel op te trekken (waarbij de motor dus met veel toeren/omwentelingen draait), dan zal de riem eveneens eerder toe zijn aan vervanging.

Vaak worden, omdat de boel dan toch los ligt en na inspectie daarvoor de noodzaak wordt vastgesteld, andere cruciale onderdelen vervangen die door de distributieriem worden aangedreven, zoals de waterpomp en spanners/aandrukrollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ze adviseren om de riem te vervangen bij 60.000 km of na 5 jaar.
Dus ik zou als ik jou was de riem laten vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd! Ineens stilstaan op een weg waar iedereen 70 km rijdt was geen leuke ervaring... Auto (al 'n oudje van '92, maar nog nooit problemen gehad) was total loss...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per auto verschillend.
- is niet van mij
Het is onzinnig om ruim voor wat het boekje aangeeft te gaan vervangen. Onderhoudsboekjes zijn er niet voor niks.
Gewoon bij de volgende servicebeurt laten vervangen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn garage gaf aan: bij 90.000 km of na 6 jaar max.
Je auto is totall loss als er problemen mee zijn, dus raadde me aan hem te vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per auto verschillend. Hou je aan het boekje. Als dat bij jou bij 100.000 km. is, dan moet je dat doen. De garage wil alleen maar verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, maar het zijn geen dingen om mee te dollen, als die kapot gaat dan is je auto finaal naar de knoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Distributiesnaren zijn heel gevoelig en het is verkeerde zuinigheid om het uit te stellen.

Over het algemeen kun je stellen dat als de volgende beurt NA de aanbevolen km stand is dan de riem bij de beurt daarvoor vervangen.
Dus als het advies is bij 100000 en hij krijgt een beurt bij 93000 en de volgende is pas bij 118000 dan is het aan te raden die riem te vervangen bij die beurt op 93000 km en niet uit stellen tot die van 118000.

Misschien heeft jouw dealer wel ervaring dat ze vaker stukgaan voor de aanbevolen max. km's. Ik heb wel eens een ford (diesel) gehad toen ik hem bestelde moest de riem om de 120000 toen ik hem ophaalde om de 80000 en toen hij stukging bij 75000 was ik al te laat omdat het al naar iedere 60000 was gesteld (heel gedoe om de reparatie ong. 1800 euro op de garantie te verhalen)

De gevolgen van een distributieriem die stukgaat is dusdanig dat dat zoveel kosten met zich meeneemt dat je daar echt spijt van krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het boekje van de producent gaat uit van algemene ervaringen en dan zullen ze zeker bij de distributiesnaar voorzichtig zijn. Dus is de 100.000 een veilige ondergrens. En daar zit een hele grote ook wetenschappelijke organisatie achter. De enige reden om daar van af te wijken is als jouw dealer de distributiesnaar zelf onderzocht heeft.
Overigens in jouw geval scheelt het maar 7000 km en dat is ongeveer een half jaar rijden. Verder is het nog maar de vraag of jouw auto dan ook lang genoeg meegaat om dat "verlies"van een half jaar mee te maken als je over weer zo'n 70000, 93000 of 100000 km aan snaar drie toe bent.
Bij mij zijn alle auto's zo tussen 100.000 en 115.000 aan de nieuwe snaar gegan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Controleer zelf even of de riem nog gaaf is, en geen scheurtjes bevat. Ziet de riem er droog uit, en heeft ie (kleine) scheurtjes, vervang 'em dan. Je kan beter geen risico lopen bij de distributieriem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk advies voor een sleutelaar..!
Ik denk dat bij 99 van de 100 GV'er dit niet gaat werken... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja je hebt gelijk, maar om de snaar te controleren op kleine scheurtjes of slijtage kan bijna iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je weet waar je op moet letten. De riem kan er overigens aan de bovenzijde nog 'prima' uitzien terwijl de tandjes flink dunner geworden en versleten zijn, b.v. bij een jonge auto met veel km's/jaar. Iemand die geen vergelijking met het beeld van een nieuwe riem kan leggen kan dan de mist in gaan. Daarnaast is het verwijderen van de kap over de riem een mega operatie bij een hele reeks auto's. Iets anders als een lampje vervangen of de niveau's controleren... Maar voor een beetje sleutelaar is het een klusje wat te doen is. Je kunt in ieder geval veel geld uitsparen en die riem zelf kost in verhouding met het werkplaatstarief wat je kwijt bent een scheet en drie knikkers.