Mag ik overdag (zonder mist) met mistlampen voor rijden?

Is dit strafbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
9.1K

Antwoorden (5)

GebruikMistvoorlicht mag gebruikt worden als door mist, regen of sneeuw het zicht beperkt is tot minder dan 200 meter. Hierbij mag tevens dimlicht of stadslicht ingeschakeld zijn: mistvoorlicht mag als enige verlichting voor gebruikt worden [2]. Het gebruik van mistvoorlicht onder weersomstandigheden waarbij het zicht niet beperkt is, bijvoorbeeld uit esthetische overwegingen, is niet toegestaan.

Mistachterlicht mag alleen gebruikt worden als door dichte mist of zware sneeuwval het zicht minder is dan 50 meter. Bij regen mag mistachterlicht niet gebruikt worden, ook niet bij hevige regenbuien, aangezien reflectie het felle rode licht dan dusdanig versterkt dat de achterligger verblind wordt. Ook als men bij mist of zware sneeuwval in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file terechtkomt moet het mistachterlicht uitgeschakeld worden wegens verblinding van achteropkomend verkeer.

bron
13 jaar geleden
Nee, dat mag je niet en waarschijnlijk krijg je direct een boete als je dit toch doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan kan je een boete krijgen, mits er ook geen sprake is van regen en sneeuwval die het zicht ernstig belemmert.
In artikel 34 van het RVV staat het volgende:

Artikel 34
1 Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig
belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig
en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht
aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven
die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2 Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een
afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht
worden gevoerd.

Bij voeren van mistverlichting aan de voorzijde geldt géén afstand, maar is dit naar alle redelijkheid te voeren (zie art.34)
Vanaf 2008 hoeft tegelijkertijd géén dimlicht meer te worden gevoerd omdat de reflectie van het dimlicht verblindend kan werken in combinatie met mistverlichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, tenzij er sprake is van een atmosferische storing. dagrijverlichting is echter wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hiermee kan je anderen bestuurders verblinden tenzij er sneeuw regen of mist is heb je geen goede reden om je mist lampen aan te zetten