Is een diesel motor gevoelig voor bepaalde soorten/merken diesel, in positieve en/of negatieve zin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ha, die Congoleo;

Je hoort inderdaad weleens verhalen van mensen dat hun motor (diesel zowel als benzine) op de ene brandstof beter loopt dan op de andere. Dat kan misschien het geval zijn bij oudere motoren en/of een tankstation waar niet veel wordt verkocht en de brandstof dus misschien wat ouder en/of vervuild is. Normaliter is elk merk in de vrije handel verkrijgbare autobrandstof even geschikt voor elke motor waar deze voor wordt voorgeschreven. Mocht een motor desondanks voor het gevoel niet helemaal lekker draaien is het vervangen van het brandstoffilter en overstappen op een ander (groot) merk brandstof vaak de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor zover mij bekent is er maar één soort diesel voor dieselmotoren. Dit in tegenstelling tot een aantal soorten benzine...

Nu zullen maatschappijen als de Shell vast iets hebben als 'V-power' voor de dieselmotoren. Zoals je dat ook voor de benzinemotoren hebt. Maar het mag formeel niet uitmaken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit verschil tussen brandstoffen. Alleen weet ik zo snel geen onderzoek te vinden. Top Gear heeft het wel ooit met benzines gedaan, zeer grote verschillen, maar alleen merkbaar met een high performance motor, dus niet met een simpel Golfje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gevoeligheid van diesel ligt niet hetzelfde als bij benzinemotoren.

Benzinemotoren werken door ontsteking, om ervoor te zorgen dat de brandstof niet te vroeg ontbrand zijn er verschillende soorten benzine.

Dieselmotoren werken door zelfontbranding onder hoge druk. Bij diesel gebeurt dit pas onder erg hoge druk, wat tussen de verschillende soorten nauwelijks verschilt.

Het grootste verschil tussen de diesels is hoe zuinig de motor er op loopt, wat komt door efficiency. Hier moet je echter niet te hoge verwachtingen van hebben, het verschil is misschien 2 of 3%.

Hoe het zit met High Perfomance diesels, zoals Audi en Peugeot op Le Mans gebruiken, weet ik niet. Maar ik heb zo'n idee dat dit voor de consument ook niet interessant is aangezien geen enkel merk hiermee naar buiten komt.