Als je met een wiel de berm in rijdt raak je dan altijd in een bermslip?

En als je dat overkomt wat is dan de beste manier om er uit te raken zonder schade of akelig ongeluk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
9.5K

Het beste antwoord

Ken je van die sporen op de weg. Eerst in de berm en daarna in een mooie bocht over de weg naar de andere kant waar de betreffende auto tegen wat dan ook maar is gestrand. Niet zo fraai en heel makkelijk te voorkomen. ABS kan helpen maar rekt alleen maar je grensgebied op Dat is dat gebied waar je zonder ABS net wel in een slip zou raken. Het is geen wondermiddel en je bent dus ook niet onkwetsbaar.
Het volgende waar mensen van schrikken is de werking van ABS. Dat hoor je niet alle dagen dus schrikken mensen van het geratel dat dit veroorzaakt. Gewoon een keer uitproberen dan ken je je auto weer wat beter. OF een slipcursus doen. Heel leerzaam, leuk en goedkoper dan een deuk repareren. En dan heb ik het nog maar over 1 deuk.

Het knelpunt is dat de weg een stukje hoger ligt dan de berm. Als je van de weg af schiet moet je dus eigenlijk bijna stil staan en dan heel voorzichtig weer de weg op sturen. Echt niet sneller dan 15 km per uur. Je sloopt je ophanging en je banden er anders mee en erger je schiet een stuk de weg op. Altijd verder dan je bedoeling is. Dat komt omdat je wiel altijd verder naar de weg gestuurd moeten worden dan op een plat stuk weg nodig zou zijn omdat de berm lager ligt dan de weg. Als dat zo laag is dat je het onder je auto hoort schrapen wil je wel weer snel die weg op. Blijf kalm, rem rustig af, en stuur als de snelheid stapvoets is weer de weg op.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je de weg op stuurt moet je wel goed kijken want je gaat wel een stuk langzamer dan het overige verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nooit aan je stuur trekken, auto gewoon in het spoor houden, gas los laten, niet abrubt remmen, en zodra de snelheid minimaal is, voorzichtig weer op de verharde weg sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies
In tegenstelling tot wat mijn voorganger zegt: Vol remmen.
Dat is het beste dat werkt. Hier was ooit een programma van "Blik op de weg" aan gewijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En dan maar hopen dat je ABS je beschermt voor een spin. En als je geen ABS hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Extra voorzichtig rijden. Maar je hebt wel gelijk. Ik zou het niet weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@knarfuz: hoeveel rijervaring heb jij, jaren/kilometers?
en al eens geprobeerd vol in de remmen te gaan op een drukke (provinciale) weg?
over mezelf: rijd al 44 jaar met slechts één schade en heb meer dan 100 keer de wereld rondgereden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Applausje voor jou! (Wat is je punt?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@vandenprinsch:
Met zoveel rijervaring komt u natuurlijk in 1e instantie al nooit in de berm terecht ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met bakkeleien komt ook niemand uit een bermslip..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet vol in ankers. Probeer het voor de gein maar eens even. Je kunt beter 100 van die reflectorpaaltjes platrijden dan op je remmen gaan staan. Geloof me. En anders, test het even met niemand in de buurt.
nee je raakt niet altijd in een bermslip,meestal is er niets aan de hand ,wat je vooral niet moet doen is overreageren, hard remmen sterk terugsturen en dat soort zaken ,hou m in het spoor laat de snelheid teruglopen en stuur vevolgens gecontroleerd terug de weg op,wel eerst kijken of je het overig verkeer niet hindert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang jij je auto onder controle houd gebeurd er werkelijk niets dat enige schade kan aanrichten...

Gas loslaten, handen aan het stuur houden en bij lagere controleerbare snelheid weer uit de berm sturen...

En niet geheel onbelangrijk. Ga vooral niet vol op de rem staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gelijk gas los laten, en koppeling intrappen. Alle wielen rollen nu zonder aangedreven te worden, en zo kan je rustig rollend weer de berm uitsturen tot je met 4 wielen op de weg rijdt - pas dán weer koppeling loslaten en gas geven.
Ik denk, dat het van je snelheid en de hardheid/zachtheid van de berm afhangt - hoe groter het verschil in wrijving tussen de berm en de weg, hoe meer je eenzijdig afgeremd wordt, en dus gaat slippen. Dus een met hoog gras begroeide berm in de polder (kleigrond) lijkt me je grootste kans voor 'ellende'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat vaak mis doordat men schrikt tijdens 't raken van berm en dat men dan aan 't stuur rukt door die schrik. Dus: niet schrikken :). Verder: gas los, en _langzaam_ terugsturen.

Als je ooit een keer een auto toch naar de sloop moet brengen: daar kan je mooi mee oefenen (natuurlijk op een plek waar 't geen kwaad kan). Dan schrik je in de toekomst veel minder als je in de berm komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over het algemeen heb je bij dit probleem voorkennis nodig, namelijk:

Heeft de auto ABS. (Antiblokkeersysteem).

Ja:
Rem intrappen je stuur rechthouden en wachten tot je stilstaat. De ABS zorgt ervoor dat de wielen niet gaan slippen, hierdoor is de kans klein dat je in een bermslip terecht komt.

Nee:
Hou je stuur recht en blijf rechtdoor rijden, en laat de auto uitrollen, belangrijk is dat je niet uit de berm probeert te sturen tot je een snelheid hebt waarbij het zeker veilig is (aan te raden is eerst helemaal stil te staan, dan bekom je ook van de eventuele schrik).

Ook zonder ABS kun je proberen te remmen, het is alleen belangrijk dat de wielen die in de berm rollen niet gaan slippen, dus zorg ervoor dat je heel rustig remt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet nooit abrubt weer de weg opsturen wandt dan ben je weg
dus rustig je gas los dan weer rustig de weg op