als je een auto van het koninklijk huis koopt, krijg je dan een ander kenteken?

auto's van het koninklijk huis hebben een kenteken met aa-..
aa-66 is b.v. een volvo, mochten ze die willen verkopen, en ik koop hem, rij ik dan nog steeds rond met aa-66 of krijg ik een ander kenteken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
9.1K

Het beste antwoord

Je krijgt dan het originele kenteken dat bij aanschaf van de auto is toegekend.

"Het wagenpark van het Koninklijk Huis maakt meestal gebruik van kentekenplaten beginnend met de letters AA, gevolgd door één, twee of 3 cijers. De auto's maken soms ook gebruik van zgn. 'schaduwnummers'; dat zijn nummerplaten met een normale combinatie waarvan de houder-gegevens zijn afgeschermd, ook voor de politie.

Indien er auto's die dienst hebben gedaan bij het Koninklijk Huis worden verkocht hebben ze een normaal kentekenbewijs dat bij aanschaf van de auto is toegekend.

Veelal worden de AA-nrs gekoppeld aan bepaalde personen of diensten van het Koninklijk Huis. Zo worden op de auto's van H.M. Koningin Beatrix de nummers AA-90, AA-93 en AA-95 gebruikt. Prins Bernhard heeft gedurende zijn hele leven het nummer 13 in zijn kentekenplaten gebruikt. In de oude provincie-series had hij bijv. HX-13, later AA-13, AA-013 en als laatste AA-00-13."

Toegevoegd na 5 minuten:
Voorbeeld, deze volvo S80 met origineel kenteken 97-RB-HH heeft voorheen dienst gedaan bij het koninklijk huis met kenteken AA55.

Toegevoegd na 14 minuten:
Voor de volledigheid:

Eigenlijk krijg je niet een ander kenteken, maar krijg je het originele kenteken terug dat de RDW heeft toegekend bij aanschaf van de auto en dat is gewijzigd in een speciaal kenteken voor bijvoorbeeld het koninklijk huis of diplomatieke dienst e.d.

Als het een gewoon, maar afgeschermd kenteken betreft, dan behoudt je dit kenteken, maar zal het niet langer afgeschermd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch wel mooi dat het veelal volvo's zijn.
ikke volvo fan.
(bij motoren honda)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volvo de beste :D hihi

Andere antwoorden (3)

Daar kun je zeker van zijn. Als die auto inclusief kenteken zou zijn, zou 'ie 20 keer zoveel waard zijn.
Want wie wil er nou niet in een AA auto rondrijden?
In de file staan is er niet meer bij....(of juist wel door het bekijks!) ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niet, want deze kentekens zijn voorbehouden aan leden van het koninklijk huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar beweer ik dan iets anders? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naja, je kan er wel in rondrijden, door chauffeur te worden.
of meesterlijk te kunnen jatten, maar dan is het maar heel even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xD
Dan krijgt de auto een ander kenteken. De A-variant is voorbehouden aan de koninkelijke familie en volgens mij ook voor het corps diplomatique.

Toegevoegd na 9 uur:
Oke, met dank aan de reacties hieronder weet ik dat het Corps Diplomatique rondrijdt met CD, maar ook daarvoor geldt dat als jij de auto overneemt, dat er dan een ander kenteken op komt.

"Veel van deze kentekens worden niet door de RDW uitgegeven waardoor de gegevens van deze voertuigen daar niet zijn op te vragen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken#Speciale_kentekens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
diplomaten beginnen met een c
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KLopt, dat zijn weer andere kentekens. De diplomatieke vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten maken in Nederland gebruik van nummerplaten welke meestal bestaan uit 2 letters (CD) en 4 cijfers, soms 3 letters en 2 tot 3 cijfers (CDJ). De auto's zijn dus herkenbaar aan de nummerplaat-combinaties met CD erin. Consulaten, non-diplomatiek en diplomatiek ambassadepersoneel maken ook gebruik van BN- en GN-kentekens. Dit zijn in feite aangepaste kentekens. Bij eerste aanschaf van de auto wordt er ook een ander kenteken geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom dan een min? Het antwoord klopt toch dat je een ander kenteken krijgt? Of preciezer: je krijgt "weer" het originele.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Som: inderdaad ik snap de min niet... Daarom een plus van mij:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank. Die min zal wel komen door mijn foutieve opmerking betreffende de nummerborden van het Corps Diplomatique, maar daar staat dan ook bij: Volgens mij...
Ja men krijgt een ander kenteken.
Ook als men een legervoertuig koopt.