mag je claxoneren als er een vogel op de weg zit of kun je dan ook bekeurd worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2K
AWM
14 jaar geleden
Alleen als je een bumpersticker hebt met: I HONK AT BIRDS!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt claxoneren; wel eerst even uitstappen en uitleggen wat je er mee bedoelt.
Antoni
14 jaar geleden
Claxonneren is met drie n'en. Leuke vraag, trouwens!

Het beste antwoord

In Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) artikel 28 staat: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
Dit wordt niet verder uitgewerkt. Zoekend naar voorbeelden van rechterlijke uitspraken blijkt dat vooral wordt bekeurd bij onnodig (lang) claxonneren, bijvoorbeeld wanneer men wordt uitgezwaaid of wanneer men uit ergernis over het gedrag van andere weggebruikers claxoneert. Claxoneren dient wel kort te gebeuren. Een vogel op de weg vormt misschien geen dreigend gevaar (hoewel je hebt grote en kleine vogels), maar even kort toeteren in dit geval valt ook niet als onnodig te bestempelen in de zin van de gegeven voorbeelden.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het gevaar voor jou oplevert, dan mag het. Anders niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Claxoneren mag alleen om een dreigend gevaar af te wenden. Wanneer jij vermoedt dat de vogel jou kan raken (stel: je zit op een motor) zou ik zeker toeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als het gevaar oplevert voor de vogel want daarom claxoneer je in principe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige juiste antwoord +1
Alleen wanneer er dreigend gevaar aanwezig is mag er met licht- en geluidsignalen geseind worden, bijvoorbeeld wanneer je denkt dat iemand niet zit op te letten en jou daarom niet ziet.
Je mag met je motorvoertuig geen onnodig geluid maken. Het is dus verboden te claxoneren zonder aanleiding. Een afscheidsgroet of knippersignaal om anderen te waarschuwen voor bijvoorbeeld een snelheidscontrôle is niet toegestaan.

als jij dus denkt dat de vogel gevaar gaat veroorzaken, zou je volgens de regels mogen toeteren... maar als er kans is dat je de vogel overrijdt, wil nog niet zeggen dat de vogel gevaar oplevert...
als de agent een slechte dag heeft, zou je er zomaar door in de problemen kunnen komen, vrees ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het wel mag. Je kunt de vogel misschien verjagen en dus is het ter voorkoming van gevaar. Je moet anders misschien plotseling remmen en dat is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, waarom niet? Je wendt toch dreigend gevaar af?
Gevaar voor de vogel.