Zo te zien een caravan tot 900 kilo. Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de auto precies mág trekken staat vermeld op uw kentekenbewijs (of aanvullingsblad als uw auto ouder is dan 1 april 1998). Of het verstandig is om een caravan van dit maximaal toegestaan trekgewicht te trekken is de vraag.....
Belangrijk is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan. We drukken deze verhouding uit in een percentage. Hoe lager dit percentage, hoe beter het is.

Is de caravan zwaar zijn ten opzichte van de auto dan neemt de stabiliteit af, en neemt de kans toe dat de auto in geval van een slingering onvoldoende overwicht heeft om de caravan in toom te houden.
Lees meer hierover op de website van Caravantrekker .nl
http://www.trekauto.info/algemeen/trek.php

Nog meer handige tips zijn te vinden op:
http://www.caravanclub.nl/trekauto/rijden.htm

HJ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houdt er rekening mee of je de bergen in gaat of een pas over moet - zorg dus voor reserve(s).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou lijkt me geen probleem ! 1.4 is sterk genoeg om een caravan te trekken ! wel even kijken wat je auto hebben mag ! maar moet volgens mij geen probleem zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die DeathDemocracy;

Als je je houdt aan het maximaal toelaatbare aanhangergewicht en laadvermogen, niet van plan bent om in de bergen Het Nieuwe Rijden te hanteren en vooral geen haast hebt zal het wel kunnen, ja. Of het dan nog fijn rijden is valt te bezien....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeker geen ideale motor om een beladen caravan me te trekken. Zeker niet al je buiten Nederland gaat, en dus het een en ander aan heuvels en bergen tegen zult komen. De motor zal erg hard moeten werken, en zeer veel brandstof gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt in je vraag helaas niet gespecificeerd of het een benzine of diesel is. Voor het trekgewicht maakt het niet uit (heeft te maken met het gewicht van het voertuig zelf)

Zoals eerder aangegeven mag de auto een massa van 900 kilo (geremd) trekken. Er zijn caravans die binnen dit gewicht vallen.

Als je echter naar het buitenland gaat en in heuvels/bergen gaat rijden kan het echter nog een behoorlijke uitdaging worden om met een 1.4 benzine te rijden. De 1.4 diesel zal waarschijnlijk geen probleem vormen aangezien deze beschikt over een turbo en voldoende koppel.

Toch zou ik aanraden even langs te gaan bij een filiaal van de ANWB of iets dergelijks, deze kunnen je (gratis) deskundig advies geven over dit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
900 kg maximaal te trekken gewicht is voor een caravan erg krap en zeker niet aan te raden. Zeker niet wanneer je ook nog in heuvelachtig/bergachtig gebied gaat rijden.
Kijk eens op het registratiebewijs van de caravan die je wil trekken wat het ledige gewicht van de caravan is. Daar moet je dan nog de bagage bijrekenen.