Is het bij parkeren beter om de auto in een versnelling zetten?

Ik heb altijd geleerd dat de auto bij het parkeren in zijn vrij en op de handrem moet. Anderen laten de auto consequent in een versnelling staan (en ook op de handrem). Wat is beter, en waarom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Normaliter kun je bij het parkeren het beste de handrem/parkeerrem gebruiken Maar onder winterse omstandigheden kunnen handremkabels bevriezen. De ANWB geeft daarom het advies de auto dan.in de versnelling te parkeren. Bij veel auto’s, uitgerust met een elektrische (automatische) handrem, kan dat niet. De elektrische systemen kunnen weliswaar worden uitgezet maar dat vergt enige studie van het instructieboekje. Veel auto’s met gerobotiseerde versnellingsbakken kunnen niet in de versnelling worden gezet. Andere middelen zijn dan nodig om het wegrollen van de auto te voorkomen. Zoals bijvoorbeeld de voorwielen onder een hoek >30graden tegen de stoeprand zetten. Op steile hellingen kun je het beste alle drie mogelijkheden gebruiken. Berg op aan de rechterkant: stuur naar links gedraaid Berg af aan de rechterkant: stuur naar rechts gedraaid. Parkeer je langs de waterkant gebruik dan bij voorkeur(een goed werkende)handrem. Leer jezelf om altijd met ingetrapte koppeling te starten ,dit voorkomt lastige situaties.Bij een automaat wijst dit zich vanzelf.(zie instructieboekje)

Bronnen:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-anwb/...

Zolang het geen 25 graden vriest maakt het naar mijn weten niet uit. Het is alleen wel verstandig als de weg iets af loopt om de auto dan in de versnelling te zetten en op de handrem. Als één van die twee dan weigert, of eruit schiet vangt de ander dit op. De auto wel even de versnelling laten aanspannen, voordat je de handrem erop zet...

Het is beter om je aan te leren om de auto in de versnelling te zetten, dit komt doordat als je een strenge winter hebt dan je handrem kan vast vriezen, als je je aanleerd om de versnelling te gebruiken heb je hier geen last van.

Ik heb "vroeger"geleerd, om de auto altijd in de versnelling te parkeren. Deze aanbeveling kwam voort om te voorkomen dat in de winter de handremkabel zou kunnen vastvriezen. In dien de auto op een aflopende weg geparkeerd staat, en de handrem is niet goed aangetrokken, bestaat de kans dat de auto heel langzaam aan de wandel gaat.( Dit heb ik persoonlijk ondervonden). Dus: auto parkeren , en in de eerste versnelling zetten.

In de winter: Ja, anders vriest de kabel van de handrem vast. Normaal maakt het weinig verschil. Als er in je familie/kennissenkring niemand zit die het doet, dan zou ik het ook niet doen als ik jou was, als ze je auto een keer lenen en ze zijn er niet op bedacht dat deze in de versnelling staat, dan kan dat wel eens nadelige gevolgen hebben voor de lak!

bij vorst geen handrem gebruiken en verder als je op een helling staat in de versnelling en handrem. dan voorkom je dat de auto misschien van de helling rolt.

Ik heb geleerd: op de handrem, die is ervoor gemaakt. Voorkomt ook dat je auto vooruitschiet als je de volgende keer wilt starten, en hem per ongeluk niet uit de versnelling hebt gehaald. Alleen in geval van vorst gebruik je de versnelling, om te voorkomen dat de handrem aan blijft staan omdat de kabel is vastgevroren. Als (als) je de versnelling gebruikt, dan de 1 als de helling omhoog is (zodat de auto spontaan achteruit zou gaan rijden), en de Achteruit bij helling-omlaag, dus als de auto spontaan vooruit zou gaan rijden. Er zijn steden waar het daarnaast verplicht is, de wielen ingestuurd te zetten, afhankelijk van de helling van de straat. Sta je aan de rechterkant naast de trottoirband, en loopt de straat omhoog, dan moet je je voorwielen naar links draaien. Loopt de straat omlaag, dan moet je je voorwielen naar rechts draaien. Daarnaast zowel handrem als versnelling (1 of achteruit, afhankelijk van helling). Mochten versnelling EN handrem niet functioneren, dan zorgt de stand van de wielen ervoor dat de auto zo snel mogelijk tegen de trottoirband rolt, en op die manier tot stilstand komt.

Hangt er vanaf wáár je parkeert. Doe je dat in de Parijse straten, dan moet je 'm niet in de versnelling zetten en hooguit lichtjes op de handrem. Het is daar echt de normaalste zaak van de wereld dat men twee of drie auto's tegelijkertijd vooruitduwt om vervolgens zo een nieuwe parkeerplek te creeëren. Op een helling moet je handrem én versnelling gebruiken - of als er kans bestaat op bevriezing van de handremkabel: stenen bij de banden leggen. In principe kan een handremkabel trouwens alleen vastvriezen als er ergens water bij komt waar 't niet bij mag horen te komen, heb ik trouwens gehoord. (Maar 't gebeurt wel vaak. Dus waarschijnlijk is 't een ontwerpfout of bezuiniging bij vele auto's.)

slijtage is sneller wanneer je in versnelling parkeerd. ik zet hem vrij en dan op de handrem.

Ik heb geleerd de auto in de 2e versnelling te parkeren en geen handrem gebruiken. (tenzij je op een helling staat) In de winter bij vorst zeker geen handrem te gebruiken, omdat die dan kan vastvriezen. Maar ja, dat is alweer 35 jaar geleden, en er schijnt zo af en toe wat te veranderen hierin.

Ha, die James; Ik gebruik mijn handrem alleen bij parkeren op hellingen of rijden in extreem krappe bochten.... Hierboven zijn al een aantal goede redenen gegeven om een auto in de versnelling te parkeren. Eentje extra; de kans dat oude of versleten handremkabels breken is groter dan dat je auto uit de versnelling schiet. In geval van twijfel of zenuwen gewoon beiden gebruiken.

Ik heb hier altijd al veel verschillende antwoorden op gehoord, het is altijd "Ja, omdat..." of "Nee, omdat...". Ik hou me bij het antwoord dat je bij parkeren de auto in zijn vrij moet zetten. Dit is mij ooit eens verteld door mijn rij-instructeur, want volgens hem loop je het risico dat je motor helemaal de vernieling wordt ingeholpen als er bijvoorbeeld een auto tegen jou geparkeerde auto aanrijdt en hij stond nog in zijn versnelling.

in de winter is de versnelling beter het kan zijn dat je remblokken vast vriezen

Ik laat hem altijd in de versnelling staan. Als je maar de koppeling intrapt bij het starten. Een auto kan altijd door de handrem "zakken", niet door de versnelling (althans die kans is een stuk kleiner).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100