Hoe komt het dat schakelen "anders" aanvoelt wanneer de airco in je auto aanstaat?

Dat valt me op, met name als je net de airco aanzet. En het gevoel is dan met name anders bij de eerste versnellingen. Iemand een idee waardoor dit veroorzaakt wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog nooit zo ervaren. Ik zal eens kijken. Wat voor auto rij je? Benzine of Diesel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diesel ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ook een Porche Cayenne hebt kunnen we helemaal goed vergelijken ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was dat maar waar :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een Citroen Xsara Picasso diesel... hier mee vergelijken dan?

Het beste antwoord

De airco gebruikt best wel energie. Die moet van de motor komen. Als je de airco aanzet moet hij eerst er voor zorgen dat de door jou gewenste temperatuur gehaald wordt. Het apparaat draait dus op vol vermogen om dit voor elkaar te krijgen. Dat kost flink vermogen van de auto. Bij de mijne gaat het toerental daarvoor ongeveer 500 toeren omhoog om dit te bewerkstelligen. Ik kan me voorstellen dat je dit in andere onderdelen kunt voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal eens op de toerenteller letten!

Andere antwoorden (7)

Om eerlijk te zijn is dat me nog nooit opgevallen. Kan aan de auto liggen natuurlijk. Wat wel zo is is dat de airco energie gebruikt die van de motor komt. En nog best wat ook. De auto zal dus minder vermogen hebben met airco aan dan met airco uit. Op het moment dat je bij stationair toerental de airco aanzet gaat vaak ook het toerental iets omhoog. Is dat misschien wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de airco aanzet, merk ik duidelijk dat de motor
wat " inhoudt", vooral als ik stil sta en dan de airco aandoe. Met schakelen merk ik dat het ahw stroever
gaat naar de 1 ste versnelling.
Het moet toch iets met energietoevoer te maken hebben,
denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, je verwoordt het exact zoals ik het ook "voel".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga meteen morgen testen. Grappig!
Is er eerder iets mis met de auto, dan dat dat bij Airco hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt doordat de airco aangedreven wordt door de motor, deze werkt niet alleen op stroom.

Hierdoor lijkt het alsof je een berg oprijdt. En dit voel je.

Je auto verbruikt ook meer met de airco aan.

Toegevoegd na 53 seconden:
Als je stil staat, dan werkt je airco ook niet...
(ja, het lampje gaat wel branden, maar hij werkt niet)

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan bedoel ik als je accu nog wel aanstaat.
Want als hij in zijn vrij staat, dan draait de motor nog steeds, en werkt hij weer wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus instellen op een hogere temperatuur en het zou (bijna) niet meer moeten voorkomen?
ik voel eerlijk gezegd geen verschil... ook niet als ik tijdens het optrekken de airco aanzet... misschien levert jouw auto te veel aan vermogen in als de airco aangaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aico kost vermogen.

Met een V8 met 400pk zul je dat niet merken omdat zo'motor enorm veel reserves heeft.

Een 4 cylinder met 110pk heeft die reserves niet. Gewicht van de auto speelt ook mee in verhouding tot vermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een auto met Airconditioning zal vermogen aan de airco moeten leveren. De airco vraagt bij een auto met een laag vermogen (tot 80 kW) al gauw tot 10% vermogen om het lekker koel te maken.

Deze 10% vermogen die je inlevert kun je zelf inderdaad best merken als je schakelt.

Wij hebben zelf ooit met een Nissan Micra (60 kW) met airco getest wat het ingeleverde vermogen is op de vermogensbank. De auto liep constant 120, bij inschakelen van de airco liep hij nog maar 110. Dit gaf ons uiteindelijk aan dat hij 8% vermogen inleverde aan de airco.