Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de effecten als een niet-turbo dieselmotor onjuiste klepspeling heeft?

Ik probeer een probleem te tekkelen van het licht stotteren van een dieselmotor. Dit gebeurt vooral bij optrekken. Bij het afremmen op de motor merk je het ook wel iets. De motor houdt bij het geven van zijn vermogen 'stotterend' in, alsof er een bepaalde twijfel in zit.
Stationair en in een bepaald toerental, dus ook gewoon bij het op de weg een constante snelheid rijden, is er niets te merken. Het brandstofverbruik is iets ongunstiger als normaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Compressie is goed.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
686
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de timing van de inspuiting wel goed?
En is het inspuit deel goed schoon?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bas: dit is NIET het soort vraag waar ik nou op zit te wachten hahahahahahahaha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heh Wendy, waarom nou niet... :D :D :D
Kom op, overalletje aan en lekker even meesleutelen :)
Koffie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thans Reinier, heb het spruitstuk er bij 60k nog afgehad om helemaal schoon te maken. Had een hoop zwarte bagger verzameld... Toen de EGR maar 's afgekoppeld. Ik ben wel groen, maar niet gek.. ;)
Timing van de pomp is door 2 garages gechecked.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koffie lekker, meesleutelen lijkt me niet zo handig ;-)))

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dit lijkt een brandstof probleem. Begin met controle van filters en verstuivers. Als dit goed is, controleer dan de brandstofpomp.

Toegevoegd na 1 uur:
Als bovenstaande al gedaan is blijft de brandstofpomp over. Ik zou naar een diesel specialist gaan voor diagnose.
Bijvoorbeeld Buchli in Harderwijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brandstoffilter al vernieuwd. Verstuivers gecontroleerd in garage op juiste werking. Distributieriem vervangen bij merkdealer. Timing brandstofpomp nogmaals laten contoleren in andere garage, waar het advies van klepspeling controleren/stellen kwam. Het geheel heeft al 750 euro gekost zonder resultaat. Kleppen stellen zou daar nog eens 4,7 uur werkplaatstarief aan toevoegen. Er is dan nog steeds geen garantie dat het euvel is verholpen en dan zou ik al op 1100-1250 euro zitten, wat ik enorm zonde vind.
Als alternatief zou ik zelf de kleppen kunnen doen, dat is technisch niet zo'n punt voor me. Wel qua tijd. Wat zou er nog meer mis kunnen zijn met de brandstofpomp. er zit een vervroegingssolenoid op, zou daar soms nog wat mis mee kunnen zijn? Extra info: EGR ook al afgekoppeld. Auto 120k gelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luchtfilter overigens ook nieuw.
ik denk dat je het bij de brandstofpomp moet zoeken,afstellen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de kleppen te 'krap' zijn afgesteld, kunnen zij verbranden! Als niet periodiek wordt afgesteld, zullen zij steeds 'krapper' worden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding