Wat zijn de voor en nadelen van een stoplicht dat eerst op oranje gaat en daarna op groen?

In een aantal landen zit tussen het van rood naar groen gaan van een verkeerslicht, ook een tijdje oranje. In Nederland niet. Wat zijn de voor en nadelen van dit "oranje moment"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect, maar het zijn VERKEERSLICHTEN,
en geen STOPLICHTEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals jou immer oplettend oog ongetwijfeld heeft gezien heb ik in de uitleg van mijn vraag geen stoplicht meer genoemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien: het is geen "oranje" (alhoewel ikzelf vind dat het wel degelijk oranje is), maar officieel: een GEEL verkeerslicht.

Antwoorden (8)

In die landen weet je ongeveer wanneer je weer kunt optrekken en in ons land weet dat je moet gaan stoppen.Beide systemen hebben hun voor en nadelen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In die landen hebben ze tussen groen en rood, ook oranje. dus eigenlijk alleen een toegevoegd oranje moment. (bovendien weet je in nederland bijna zeker dat je moet stoppen... daar hebben we het oranje licht niet voor nodig:p)
Het voordeel van het oranjemoment vóór groen kan zijn: Het is zo goed als groen, maar pas extra op elders is het dus net pas rood (ivm mensen die nog nét door rood rijden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordeel, je kan alvast koppelen en beetj op gas deukke enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grote voordeel van een licht dat eerst op oranje springt is dat iedereen al de tijd heeft zijn/haar auto in de versnelling te zetten. Mensen trekken hierdoor vlotter weg waardoor er meer auto's door een "groen licht" kunnen rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met zo'n antwoord zou ik bijna zeggen... waarom hebben wij dat niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het graag zien in Nederland. Nu de verkeersminister overtuigen!
Het voordeel van oranje vóór groen is dat je alvast in de startblokken kan gaan zitten om weg te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed heb, is het niet zo dat er een oranje licht komt na het rode, maar gedurende enkele seconden een gecombineerd rood/oranje licht. Beide lampen branden dan.

Het voordeel is, dat je ruim op tijd gewaarschuwd wordt, als het groene licht in aantocht is. Je kunt dan rustig je koppeling intrappen, en naar de 1e versnelling schakelen. Als je daarmee klaar bent, springt het licht op groen, en je bent direct weg. (wachten voor het rode verkeerslicht met ingetrapte koppeling is minder goed voor je auto)

Het zal de doorstroming van het verkeer zeker bevorderen, want als mensen gaan schakelen als het licht al groen is, dan duurt dat heel even. Dat is dus het voordeel.

Het nadeel zou kunnen zijn, dat het veel geld kost, om alle verkeerslichten in Nederland om te bouwen. Want je kunt het natuurlijk niet gedeeltelijk invoeren. Een nadeel zou ook kunnen zijn (maar dat gok ik zo maar) dat het invoeren van gecombineerd rood-oranje als waarschuwing voor naderend groen, een wat opjagerige indruk geeft. In ons systeem is er geen automobilist die het erg vindt, als zijn voorganger nog 2 seconden wacht bij groen, om te schakelen. Het is bij ons dus allemaal iets minder dwingend.

Bovendien zal de tijdwinst minimaal zijn, zeker als je bedenkt dat er allerlei andere zaken zijn die zorgen voor tijdverlies in het verkeer. En dan valt het voordeel helemaal weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er zeker tijdwinst is te behalen. Denk je maar in dat er elke keer 1 auto extra door het groene licht kan. Dat zijn er na 10 keer dus 10 auto's die anders nog staan te wachten. Je zal de 10e auto zijn. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt; er is een tijdswinst. Maar het is net zoals bij files. Als er ergens een stuk weg wordt verbreed om files te voorkomen, staan de files daarna 10 km verder, waar de weg niet is verbreed. Het probleem verplaatst zich dan alleen maar. In het geval van de rood/groene verkeerslichten, zal die ene extra auto die door het groene licht kan, verderop weer door iets anders worden opgehouden. B.v. een wegversmalling, druk kruispunt, trage rotonde, of een bus die een halte aandoet, en die je niet kunt passeren. In het totaalplaatje maakt het dus uiteindelijk niet zo gek veel uit.
Voordeel is dat je sneller kan reageren ofwel zullen er iets meer auto's door groen kunnen... Nadeel is dat als je van te voren niet zag of het rood of groen was je je dus zou kunnen vergissen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan kan je je voorbereiden op het wegrijden dus bv in 1e versnelling zetten.