Wat zijn de voor en nadelen van een stoplicht dat eerst op oranje gaat en daarna op groen?

In een aantal landen zit tussen het van rood naar groen gaan van een verkeerslicht, ook een tijdje oranje. In Nederland niet. Wat zijn de voor en nadelen van dit "oranje moment"?

Weet jij het antwoord?

/2500

In die landen weet je ongeveer wanneer je weer kunt optrekken en in ons land weet dat je moet gaan stoppen.Beide systemen hebben hun voor en nadelen,

Het voordeel van het oranjemoment vóór groen kan zijn: Het is zo goed als groen, maar pas extra op elders is het dus net pas rood (ivm mensen die nog nét door rood rijden)

Voordeel, je kan alvast koppelen en beetj op gas deukke enz.

Het grote voordeel van een licht dat eerst op oranje springt is dat iedereen al de tijd heeft zijn/haar auto in de versnelling te zetten. Mensen trekken hierdoor vlotter weg waardoor er meer auto's door een "groen licht" kunnen rijden.

Het voordeel van oranje vóór groen is dat je alvast in de startblokken kan gaan zitten om weg te rijden.

Als ik het goed heb, is het niet zo dat er een oranje licht komt na het rode, maar gedurende enkele seconden een gecombineerd rood/oranje licht. Beide lampen branden dan. Het voordeel is, dat je ruim op tijd gewaarschuwd wordt, als het groene licht in aantocht is. Je kunt dan rustig je koppeling intrappen, en naar de 1e versnelling schakelen. Als je daarmee klaar bent, springt het licht op groen, en je bent direct weg. (wachten voor het rode verkeerslicht met ingetrapte koppeling is minder goed voor je auto) Het zal de doorstroming van het verkeer zeker bevorderen, want als mensen gaan schakelen als het licht al groen is, dan duurt dat heel even. Dat is dus het voordeel. Het nadeel zou kunnen zijn, dat het veel geld kost, om alle verkeerslichten in Nederland om te bouwen. Want je kunt het natuurlijk niet gedeeltelijk invoeren. Een nadeel zou ook kunnen zijn (maar dat gok ik zo maar) dat het invoeren van gecombineerd rood-oranje als waarschuwing voor naderend groen, een wat opjagerige indruk geeft. In ons systeem is er geen automobilist die het erg vindt, als zijn voorganger nog 2 seconden wacht bij groen, om te schakelen. Het is bij ons dus allemaal iets minder dwingend. Bovendien zal de tijdwinst minimaal zijn, zeker als je bedenkt dat er allerlei andere zaken zijn die zorgen voor tijdverlies in het verkeer. En dan valt het voordeel helemaal weg.

Voordeel is dat je sneller kan reageren ofwel zullen er iets meer auto's door groen kunnen... Nadeel is dat als je van te voren niet zag of het rood of groen was je je dus zou kunnen vergissen,

dan kan je je voorbereiden op het wegrijden dus bv in 1e versnelling zetten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100