Auto staat op eigen parkeervak. En staat duidelijk aangegeven parkeren alleen vor bezoekers. En is weggesleept door de politie

De parkeerplaatsen is eigendom van de huurbaas. Hierop staat mijn geimporteerde duitse auto. Nu is het zo dat ik nog steeds wacht op de kentekenbewijs van de RDW en door de trage werkwijze van de belastingdienst. Nu heeft de politie mijn auto weggesleept omdat mijn auto valse kentekenplaten heeft(klopt niet want het zijn tijdelijke kentekenplaten) Omdat de auto lange tijd daar stil stond op de openbare weg.
Ze hebben niet eens naar mijn papieren gekeken van de auto. Ik werd ter plekke aangehouden en moest maar op het bureau uitleggen en gingen ze daar pas alles onderzoeken.
Auto staat op eigen parkeervak. Elke vak is aangegeven parkeren alleen voor bezoekers. Valt dit onder openbare weg?

Kan dit zomaar. Want de auto staat op onze eigen parkeerplaats en bij wie kan ik de sleepkosten verhalen?

Vandaag is de auto vrijgegeven door hulpofficier van justitie.

Ik wil dus weten of de politie juist heeft gehandeld.
Ze hebben ter plekke niet naar mijn papieren gekeken. En vervolgens werd ik aangehouden. Daarnaast moet ik in een cel gaan zitten.
Ik werd dus behandeld als een crimineel.

De autopapieren waren geldig. En zijn afgegeven door de duitse autoriteiten. De politie heeft hiervan niets terug kunnen vinden zeggen ze.

Nu wil ik weten wat ik nog kan doen. Ze hebben volgens mij niet eens de duitse autoriteiten gebeld of deze papieren zijn afgegeven. Ze hebben alleen in hun systeem gekeken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Je kunt een aangetekende brief schrijven aan de Korpschef van de politie met hierin je klacht. Deze klacht moeten ze in behandeling nemen en uit ervaring heb ik ondernomen dat ze dat snel doen en zorgvuldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De parkeerplaats behoort gewoon tot de openbare weg. Dat de parkeerplaats eigen terrein is, doet daar niks aan af.

Voor wat betreft het in beslag nemen van de auto;

Artikel 94 Wetboek van Strafvordering

Lid 1 Vatbaar voor inbeslagneming zijn alle voorwerpen die kunnen dienen om de waarheid aan de dag te brengen of om wederrechtelijk verkregen voordeel, als bedoeld in
artikel 36e van het Wetboek van Strafrecht, aan te tonen.

Als er bijv een verdenking is, dat de auto van diefstal afkomstig is, dan is de auto vatbaar voor in beslag name. Auto kan dan afgesleept worden naar een plaats van onderzoek. De Officier bepaalt vervolgens wat er met de auto verder gaat gebeuren, aan de hand van wat het onderzoek uitwijst.

Als verdachte kunt u aangehouden worden. Bijv als verdachte van heling. Heling is een voortdurend delict. Blijft in dat geval een aanhouding op heterdaad. U wordt vervolgens overgebracht naar het politiebureau, waar het verdere onderzoek kan plaatsvinden. Het is dan standaard, dat u in een wachtruimte wordt geplaatst. Zijn gewoon de huisregels.

Op het bureau kunnen inderdaad de autopapieren, die u nog had, bekeken worden. Hou er echter rekening mee, dat contact leggen met buitenlandse autoriteiten niet op elk moment kan plaatsvinden. Zeker in de avond/ nachtelijke uren is dat erg lastig.

Dat er problemen zijn ontstaan heeft u in de eerste plaats toch zelf veroorzaakt. Als u een auto op de openbare weg parkeert, moet u zorgen dat uw auto aan de gestelde eisen voldoet. Dat is dus onder andere dat de auto moet zijn voorzien van geldige kentekenplaten, auto moet verzekerd en gekeurd zijn etc. U bent op deze vlakken nalatig geweest. Dat de politie vervolgens optreedt is dan een logisch gevolg.
AlphaLimaSierra