Als je auto stilstaat zet je hem in zijn 4e versnelling en laat je de koppeling langzaam opkomen zonder gas te geven. Als de koppelingsplaat versleten is zal je een slippend geluid horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het steeds langer voordat je koppeling "aangrijpt" kan dit duiden op een versleten koppelingsplaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op het eerste antwoord.
Zet de auto in de hoogste versnelling, trek daarna vol op met de handrem aangetrokken.

De motor moet nu afslaan, als hij door de slip heen trekt is je plaat versleten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar aanleiding van bovenstaande antwoorden meen ik te denken dat bij een slippende koppeling de koppelingsplaat nog niet versleten hoeft te zijn. Als bij het optrekken of schakelen de koppeling te hoog aangrijpt en het koppelingspedaal geen vrije slag meer heeft, dan kan de drukgroep geen maximale koppeling maken met de motor en maakt je motor onevenredig veel toeren. Door de koppeling overnieuw af te laten stellen zou deze weer normaal kunnen functioneren. Ook kan het zijn dat de (diafragma)vering van de drukgroep defect is en de koppeling laat slippen. Het is dan moeilijk te beoordelen of de drukgroep of de koppelingsplaat versleten is. Een indicatie bij een defecte drukgroep zou kunnen zijn dat de koppeling makkelijk (licht) in te trappen is. Ook als je koppeling niet verder te stellen is (koppelingsplaat is te dun geworden) mag je redelijkerwijs aannemen dat je koppelingsplaat versleten is. Dit kun je makkelijk controleren door volgas op te trekken in de hoogste versnelling. Blijft je motor op toeren dan is je koppelingsplaat of drukgroep defect. Slaat je motor af dan is de koppeling O.K. Bedenk wel dat deze truck een enorme belasting voor je koppeling is de koppeling zeer heet kan worden. Als je dit te vaak doet dan kan dit resulteren in 'einde koppeling'
Bij vervanging van de koppelingsplaat wordt meestal ook de drukgroep en druklager vervangen. De demontage en montage kosten zijn het hoogst.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/koppelingsplaat-aantal-km-vervangen.140930
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga ongeveer 50 rijden in z'n 4 geef vol gas tik dan heel snel en kort op het pendaal dan schiet het toerental omhoog en zal gelijk terug moeten keren blijft hij lang in het hoge toerental hangen dan is hij versleten gaat hij lanzaam terug dan is hij bijna versleten. Stil staand testen heeft geen zin als hij dan niet uitvalt is hij al dusdanig versleten dat gewoon rijden haast al onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verhaal ken ik, in de 1e versnelling kwamen we niet vooruit, volgas 2e,3e,4e en de toeren liepen hoog op, althans als je niet vooruit komt en dit kan je wel doen is ook je koppelingsplaat versleten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de plaat niet al verbrand is , en de koppeling pas begint aan te grijpen als het pedaal bij na bovenin is , vaak staat t koppelingspedaal dan ook stuk hoger dan je rempedaal als je er naar kijkt,
het zou wel eens te verhelpen zijn als je een verstelbare koppelingskabel hebt door deze een stuk losser te stellen

gr mart