is korte ritten echt slecht voor een auto?

en zo ja, welke directe negatieve gevolgen heeft het op verschillende onderdelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
16.5K

Het beste antwoord

Bij de verbranding van brandstof in je motor komen aanzienlijke hoeveelheden water vrij en als je olie nooit boven de 60gr. komt kan dit niet verdampen en slaat dan neer op koude oppervlakken o.a. je olievuldop. Je krijgt dan een soort mayonaise die gevaarlijk kan worden voor je olie kanalen in de motor.

Dit kan leiden tot ernstige motorschade.

Dus zoals gezegd hier regelmatig motor warm rijden en een flinke rit maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor alle reacties.
Ik heb bij geleerd hierdoor.
Dit is toch het antwoord (lijkt ook op voorgaande)
dat het beste mijn vraag beantwoord.
Het risico dat je loopt hierdoor.
Ook interessant als je een occasion wilt aanschaffen om hierop te letten.

Andere antwoorden (7)

accu wordt slecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je nou korte ritten maakt, is je blok net warm, en dan ben je er al. als je blok warm word, zet alles iets uit. dus als je steeds korte ritten maakt, blijft alles uitzetten, en dan weer krimpen als het koud word. dit gaat echt om honderdste millimeters, maar er zijn mensen die zeggen dat dit slecht is voor je blok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een motor is gemaakt om te werken bij bedrijfstemperatuur. Die ligt rond de 100-120 gr. C
Als een motor warmer wordt zetten de metalen uit en uiteindelijk zijn de juiste spelingen tussen de verschillen onderdelen bereikt. Het is dus zaak om een motor zo snel mogelijk op temperatuur te brengen en te houden.
Bij een koude start is het daarom beter niet te veel van je motor te vragen (snelheid en trekkracht) en naarmate de motor warmer wordt kun je de snelheid opvoeren.
Een motor die altijd korte ritten maakt en niet op temperatuur komt zal sneller slijten en derhalve een kortere levensduur hebben dan een motor waarmee lange ritten worden gemaakt. Ook gaat je accu wat korter mee, en niet te vergeten je katalysator. Ook die werkt pas goed als hij op temperatuur is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voel me gevleid.
Heb ik de opleiding 50 jaar geleden niet voor niets gevolgd. Zo zie je maar. Ha, ha.
de antwoorden kloppen hier onder maar er is iets wat vergeten wordt je krijgt ook condens in de motor als je dit al langere tijd doet kun je aan je olie vul dop een vieze bruine koek laag zien voor de kenners sluts dit kan ook je olie kanalen verstoppen tip motor spoelen forte heeft hier een middel voor kun je gewoon bij de onderdelen winkel kopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(+) is idd het punt wat ik nog miste in de andere andwoorden:) condens!
Als je af en toe maar eens een langere rit maakt >50km en een stukje autoweg, dan is er niks aan de hand ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het schijnt dat de condens in de uitlaat blijft staan en dat die dan weer sneller gaat rotten. Ik rijd 3.5 km heen naar mn werk (ja, ik ben aardslui) en dan savonds weer terug. Maar in het weekend "laat ik hem echt wel even uit" hoor. Ff gassen met het autootje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De accu laad dan niet genoeg bij .
Je krijgt aanslag op de zuigers .
De uitlaat gaat eerder roesten omdat er condens in blijft staan .