Mijn auto vertoont hier en daar roestplekken. Is het een idee om die roestplekken nu met Owatrol aan te tippen, om de roestvorming even tegen te gaan.

Ik heb geen garage, maar zie de roestplekjes en -plekken als de mazelen op mijn wagen verschijnen..... Is het nu een idee om die plekken met Owatrol te behandelen en later, bijvoorbeeld in de zomer, die roestplekken alsnog weg schuren en netjes, o.a. met kleurlak af te werken? Of heeft dat geen zin?

En is Owatrol trouwens hetzelfde als een roestomvormer? Of is dat weer iets anders?

Graag jullie ervaringen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Antwoorden (4)

Ik heb geen ervaring met owatrol, maar misschien kan je iets met oxaalzuur/cola/fosforzuur doen. en dan netjes oververven idd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Maar het gaat er mij om, om NU actie te ondernemen. Dat oververven kan dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik in dit geval iets met zuur doen om een groot deel van t roest te verwijderen. Kzou t wel voor de zekerheid ff testen.
Owatrol lost je probleem niet op maar vertraagt het roest proces heel erg.
Het middel is sterk penetrant en werkt (naar mijn menig) goed bij puntlassen en plekken waar meerdere lagen plaatwerk bijelkaar komen.
Owatrol is geen roestomvormer zoals bijv. Fertan. Ook heeft het wat nadelen waar je rekening mee moet houden: Je kan het niet overspuiten met een 2K lak. En als er echt dikke korsten roest aanwezig zijn dan willen deze wel eens loslaten waarna het roesten vervolgens gewoon verder gaat.
Het is een tijdelijke oplossing,dus voor jou goed te gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha BSB, wat is het verschil tussen Owatrol en een roest omvormer...? En wat bedoel je met een 2K lak?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij owatrol blijft roest roest alleen vertraagt het de voortgang significant, bij een omvormer zoals fertan verpulvert de roest net zo lang, totdat het geen contact meer heeft met blanke metaal en ontstaat aan het oppervlak van het metaal een ijzertannine verbinding. De gevormde verbinding aan het oppervlak van het behandelde voorwerp zorgt ervoor dat verder roesten niet meer mogelijk is. 2k lak is gewoon 2 componenten lak :) lak met een toegevoegde verharder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, Mag ik er vanuit gaan dat jij meer pleit voor het gebruik van een roestomvormer? Owatrol heb ik nog niet gekocht, maar een omvormer als 'Presto' van Motip Dupli heb ik wel al in huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel gevallen vind ik een omvormer inderdaad beter,omdat dit de roest direct stopt.Deze heb je ook al in huis dus scheelt in de kosten.In jouw geval zou ik de plekken nu met omvormer behandelen,dan stopt de roestvorming (en dus ook de zorgen) en kan je van de zomer de auto bijwerken. Owatrol zou in dit geval ook kunnen werken vanwege het tijdelijke effect,omdat je de auto over niet al te lange tijd gaat schuren/spuiten.maar dat moet dan eerst gekocht worden. Wel belangrijk is dat zoals ook in onderstaand antwoord staat je de Owatrol kan mixen met de verf waardoor er roestbescherming in de verf verwerkt zit.Dit zou ik van de zomer wel doen.Je kan je auto nooit genoeg beschermen natuurlijk ;)
Owatrol is een super 'prutje'!
Doe het precies zoals je zegt en dan gaat het een lange tijd goed.
Ik heb owatrol wel eens met menie gemengd, en dit werkt ook goed, tot nu toe (na 6 jaar).

Toegevoegd na 10 minuten:
Trouwens.. owatrol is beter tegen roest dan normale lak.
Mocht je toch nog in de zomer de slechte plekken willen overspuiten/lakken, meng dan de verf met een beetje owatrol. De droogtijd is langer, maar het resultaat is mooier, en blijft langer mooi!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou die roestplekjes doen met roestomvormer van Brunox in een spuitbus, eerst losse roest wegschuren en dan erop spuiten, vorig jaar mijn benz gedaan, geen roest meer, gewoon daarna kleurlak eroover. Superspul!