Dat scheelt onderhoud. Een riem is lichter en maakt minder geluid. Heeft als nadeel dat het vervangen moet worden om de zoveel kilometer. Een ketting heeft dat nadeel niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De riem is niet van ketting, maar een ketting is gebruikt in plaats van een riem.
Een distributieketting gaat veel langer mee dan een riem, maar is lawaaiïger. Elk voordeel heb zijn nadeel.
AWM
14 jaar geleden
Ha, die Lars2;

In aanvulling op bovenstaande (juiste) informatie: een distributieketting is gewoon een duurdere en bertouwbaardere constructie. En mits goed uitgevoerd hoeft deze niet lawaaiiger te zijn dan een snaar; een ketting draait immers binnen in het motorblok en een snaar er buiten. Ook een ketting heeft trouwens niet het eeuwige leven, maar gaat wel veel langer mee dan een doorsnee snaar. Overigens zijn er bij sommige motoren ook snaren toegepast die veel langer (tot wel 160.000km) mee gaan dan gemiddeld.
Behalve al genoemde snaar en ketting kan de distributie ook nog doormiddel van tandwielen of een zogenaamde koningsas worden aangedreven.