Zag vand. in FD dat BPM vervalt en in plaats hiervan CO2-tax komt. Is dat niet dubbel op? de wegen belasting is toch al extra verhoogd?

Begrijpt iemand dit nog?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HugoC, ik vind het ook onbegrijpelijk wat hier gebeurt, maar heb je wel eens een jaarnota van bijvoorbeeld elektriciteit goed bekeken? Daarop betaal je kosten, waarbovenop je bijvoorbeeld ecotax krijgt, dat dan weer verder belast wordt met BTW. Zo zijn er wel meer dingen te bedenken waar je belasting op belasting betaalt helaas.

Het beste antwoord

Volgens mij komt ook de kilometerheffing er nog aan, dus straks betaal je naar verhouding meer als je en een vuile auto hebt en veel rijdt. Helaas zullen de diverse maatregelen met onze betrouwbare overheid waarschijnlijk niet budgetneutraal worden doorgevoerd.

Dat je meer betaald als je meer vervuilt vind ik op zich niet heel gek, alleen over de uitvoering van de maatregelen kun je twisten. Zo kun je een zuinige auto kopen/leasen met een lagere co2 tax/bijtelling en er vervolgens met chiptuning een zuipschuit van maken. Ook de combinatie co2 uitstoot <> formaat auto is niet helemaal eerlijk.
paulus811
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die HugoC;

Ik begrijp het wel, maar ik snap er nix van. Ik begrijp dat de overheid de inkomsten uit de BPM wil zekerstellen, maar ik snap niet dat ze denken hiermee de CO2-uitstoot te kunnen beïnvloeden. Iemand die een onzuiniger auto (nodig) heeft maar weinig rijdt wordt straks gestraft terwijl een ander met een zuinige auto, maar die veel meer rijdt wordt beloond. Terwijl die laatste misschien wel meer uitstoot. Gewoon de houderschapsbelasting eruit, BPM afschaffen en vervangen door een voor iedereen even lage registratiebelasting en de rest via een brandstofheffing; dan merk je het vanzelf als je zuiniger of minder gaat rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn het aan het bespreken en mooooogelijk in 2018... Het is politiek. Op dit moment zijn ze bezig om die eco karretjes wel bpm vrij te maken. Wel lullig voor alle prius rijders die net zo'n auto hebben gekocht. Als de bpm van die auto's eraf gaat zakken de huidige enorm in waarde. Zonde dat je hier niemand over hoort. Mijn mening is dat ze de klimaat hype geen schade willen aanbrengen. Slechte zaak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is de bedoeling dat we het niet begrijpen als we maar dokken.