Hoe kan het dat mijn carburateurmotor (nissan sunny) een hoger koppel lijkt te hebben onderin de toeren dan mn injectiemotor (nissan 100nx)

Hoe kan het dat mijn carburateurmotor (nissan sunny) een hoger koppel lijkt te hebben onderin de toeren dan mn injectiemotor (nissan 100nx)?

Of is dit alleen gevoelsmatig?

Toegevoegd na 1 uur:
De sunny heeft een enkele nokkenas met 1270cc
Wielmaat is 13 of 14 inch en 155 breed.

De 100NX heeft een dubbele nokkenas met 1600cc.
Wielmaat is 17 inch en 205 breed.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Wanneer we de berekening maken dan heeft de 1600 wel wat meer koppel.Het koppel bedraagt ongeveer 85 Newton meter per liter motorinhoud. Dit is wel gemeten aan de krukas. Wanneer je kleinere wielen gaat leggen word het koppel zeker groter op de lage toerentallen. Gezien het grote verschil in bandenmaat is dit de reden dat het zo wel aanvoelt maar dit gaat zeker te niet bij hoger toerental en hogere motorinhoud.Bij de hedendaagse motoren gaat deze theorie niet meer op wegens verschillende andere technieken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja ik denk dat je hiervoor toch iets meer info over de motor moet plaatsen, of anders een in je boekjes kijken en kijken welk koppel ze hebben.

anders, als je ooit een wat met je wielen hebt gedaan. ( grotere onder de 100nx en kleinere onder de sunny) kan dat ook een verschil verklaaren.

en ja als op papier toch de 100NX meer koppel zou moeten hebben zou ik er eens injectie reineger door je benzine gooien. dat helpt ook wel wat:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit vooral gevoelsmatig is. De kleinere velgen op de Sunny en ook het mindere gewicht (scheelt 100kilo denk ik?) zullen daarbij helpen.

Het verschil tussen injectie of carburateur is volgens mij minimaal.