Kun je zelf ruitenwisserspray maken?

In plaats van die dure cudsoy uit de handel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
4K

Het beste antwoord

Water + vloeibaar schoonmaakmiddel (bijv. afwasmiddel) - klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

water met een beetje amonia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wodka! Helpt ook goed bij bevroren ruiten.
Serieus :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...dan dient Wodka tenminste ook nog enig nut ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een min puntje is als je de ventilatie aan hebt en je de sproeier regelmatig gebruikt. Je collega's zullen denken dat je als een borrel op hebt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je mooi agenten mee voor de gek houden... En maar blazen, en op 0% promille uitkomen. En de agent 't maar niet snappen.
Water met een beetje methylalcohol (Spiritus) tegen strepen en ontvet goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritus wordt vaak als vervanging genomen.
Meestal koop ik de mijne bij Hema, omdat die lekkerder ruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritus gemengd met water werkt prima. Je wordt er alleen wel een tikkeltje stoned van, als je het regelmatig gebruikt (dus vooral in de winter als er gestrooid is).

Ik koop zelf altijd de geconcentreerde ruitensproeiervloeistof bij de Gamma, die je zelf aan moet lengen met water. Kost € 2,25 per liter, stinkt nauwelijks en werkt erg goed. 't Spul kwam een aantal jaar terug ook al als beste uit een consumententest (Vara's Kassa dacht ik).

Maar je kan natuurlijk ook gewoon naar de action en een 5-liter-can kopen voor 2 euro. Dat spul werkt tot -20, dus voorlopig zit je daar wel goed mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de zomerperiode een beetje haarshampoo. De hoeveelheid waarmee je je haar wast, en water. Beter bestaat niet.
In de winterperiode giet je er wat methanol bij.

Waarom haarshampoo?! Wel, dat spoelt goed uit, en laat dus geen strepen na op je ruit, zoals je met afwasmiddellen hebt.

Trouwens ook goed om je huisruiten mee te poetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water met een beetje allesreiniger werkt erg goed...

Verder is het vrijwel onmogelijk dat er strepen achter blijven. Aangezien de ruitenwissers gewoon goed moeten zijn...

Zelf gebruik ik overigens Starcleaner 1:250 verdund met water. Maar zoals vaker aangegeven is de Starcleaner voor de consument niet te krijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet natuurlijk wel goed terug lezen... Het gaat per 450 liter en staat gewoon in mijn magazijn...
Ik gebruik altijd wat afwasmiddel, maar soms gooi ik er ook de goedkope Aldi-kloon van Glassex in de sproei-installatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water met een paar druppels van een afwasmiddel (niet te veel want dan schuimt het te hard!) In de winter gaat dit bevriezen. Het is dan beter om 3 delen water en 1 deel ethyleenglycol (antivries) te gebruiken met een paar druppels afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALLEMAAL SLECHT VOOR DE RUBBERS VAN OUDE AUTO,S
EN UITEINDELIJK WERKT HET NET ZO GOED OF SLECHT ALS HET SPUL UIT DE WINKEL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de zomer gebruik ik altijd water met afwasmiddel. Werk het allerbeste en is lekker goedkoop.