Koopcontract auto bindend?

Afgelopen november heb ik een auto gekocht/besteld. Hiervoor heb ik een koopcontract getekend. Echter, direct na het plaatsen van de handtekening (5 dagen) is er iets gebeurd waardoor ik moet afzien van de aanschaf. Het betreft een nieuwe auto bij een erkend Bovag autobedrijf.
In het koopcontract staat een sterretje vermeldt (*) en daarmee wordt verwezen naar de Bovag voorwaarden. Hierin schijnt te zijn geregeld dat wanneer een koper eenzijdig het contract ontbindt, hij 15% van de aanschafwaarde verschuldigd is. Deze voorwaarden staan echter niet achterop de koopovereenkomst. Daarnaast betreft het een voertuig dat bij hun op voorraad staat. Het is dus geen voertuig dat zij speciaal voor mij hebben besteld.

Ik heb het autobedrijf een aangetekende brief gestuurd waarin ik o.a. heb aangegeven dat gezien de termijn en het feit dat het een auto uit voorraad betreft, hun kosten nooit 15% kunnen bedragen. Het gaat in dit geval om € 3.250,00 (=15 procent aanschafwaarde).

Graag verneem ik hoe ik juridisch sta.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
15.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft u de voorwaarden gelezen of onder uw ogen gekregen toen u het contract tekende?
Want dat zijn ze wettelijk verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook te zorgen dat je die leest als koper, eigen verantwoordelijkheid.

Antwoorden (6)

juridisch sta je niet sterk...het contract had je vooraf heel goed moeten lezen, zelfs de sterretjes...
dus ze kunnen je idd de 15% laten betalen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite kun je een overeenkomst helemaal niet eenzijdig ontbinden. Je hebt je verplicht om de auto te kopen.
Met de BOVAG-voorwaarden in de hand zou je misschien kunnen weg komen met betaling van die 15%. Dan heb je nog 'geluk gehad'. Je zou kunnen overwegen om de auto toch te kopen en meteen door te verkopen als je zeker zou weten dat je schade dan minder dan de boete kost.
Maar ik weet niet of dat haalbaar is.
escape
13 jaar geleden
Je hebt een contract getekend en de voorwaarden had je moeten lezen. Ja je zitvast aan de voorwaarden van het contract.
13 jaar geleden
je hebt getekend voor de voorwaarde die in het contract aanwezig zijn, dus je moet dan of de auto afbetalen (toch nemen), of je moet de 15% van het bedrag aan hun voldoen.
Je kan je contract ook na laten kijken bij een rechtswinkel die weten alle ogen en haken wel van uw contract.
Helaas neemt niet iedereen het contract goed door waardoor ze achteraf flink in de problemen kunnen komen.
veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je eenmaal je handtekening onder een koopcontract hebt gezet dan ga je accoord met de koop. Je zit er aan vast.
13 jaar geleden
helaas pindakaas.Alleen als de auto niet voldoet aan hetgeen waar jij voor getekend hebt kun je eronder uit maar anders zul je de koop toch moeten laten doorgaan.
Ik zou de wagen ook kopen want anders ben je 3.250,00 kwijt en heb je niets.Probeer hem dan dus inderdaad door te verkopen zodat de schade minder groot is.

Misschien is de verkoper welwillend en is hij bereid de koop te ontbinden als jij de reden van het geval aan hem verteld.
Want garagehouders zijn ook gewoon mensen.