Hoe herken ik winterbanden en wat is het verschil met "normale" banden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
31.7K

Het beste antwoord

Behalve aan het profiel kunt u de winterband herkennen aan een code op de zijkant van de band. Wij adviseren u banden die voorzien zijn van de M+S-aanduiding én het sneeuwvloksymbool als winterbanden te kopen. Banden dit niet met deze codering zijn uitgerust, bezitten niet per definitie minder of geen winterbandeigenschappen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Kijk naar het profiel....

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe meer 'gleufjes', des te meer 'winter'.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze hebben meer profiel. daardoor hebben ze meer grip.(handig bij sneeuw en ijs.)
niet dat je dan ineen keer wel hard kunt rijden, maar je hebt meer grip als bij zomerbanden. (je merkt het verschil heel goed, je hebt meer controle over je auto bij gladheid)

hieronder een uitgebreid stuk over winter&zomerbanden
http://www.anwb.nl/auto/tests/onderdelen,/Bandentest.html

Toegevoegd na 4 uur:
'ze hebben meer profiel' moet zijn ander profiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de kletters M en S op de band (Mud and Snow).

Het verschil is een ander profiel & wat zachter rubber waardoor je in koude ook nog goede grip hebt. Het profiel zorgt voor betere afvoer van vocht ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een winterband is van een ander type rubber gemaakt en heeft meer profiel, waardoor de band meer grip krijgt op de weg wanneer die glad is door sneeuw of ijzel.
Maar ook bij koude, zonder ijs of sneeuw is een winterband relatief veiliger dan een normale band.
Winterbanden slijten relatief sneller en zijn dan ook weer minder geschikt voor het zomerseizoen of om het gehele jaar door te gebruiken. Daarom heb je meerdere sets banden nodig voor de verschillende seizoenen.

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/62016-winterbanden-kosten-kopen-en-huren-van-winterbanden.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winterbanden hebben een iets breder profiel en zijn gemaakt van een rubber dat bij lagere temperaturen flexibeler blijft zodat het profiel niet dichtloopt met ijs.
Door dit profiel heb je beter grip met (natte) sneeuw en ook meer waterverplaatsing bij flinke regenval.
Alleen met warm weer in de zomer slijten winterbanden sneller.
Winterbanden zijn vaak te herkennen aan het sneeuwkristal op de band.
Er zit ook een snelheidsbeperking, met mijn banden mag ik niet harder dan 190 (..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
190 ? dan mag je wel eerder van huis gaan, dat schiet echt niet op!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, en ik moest zelfs een sticker op mijn dashboard met een waarschuwing erop (dat was een paar jaar geleden, en scheen toen in Duitsland verplicht te zijn)
Maar mijn diesel gaat echt niet harder dan 180.. autobahn ervaring..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winterbanden zijn niet per definitie breder dan zomerbanden. De afstanden tussen de profielribben is kleiner dan bij zomerbanden.
De snelheidsbegrenzing heeft niets te maken met zomer- of winterbanden, maar met de bandensoort zelf (te herkennen aan de letter aan de zijkant). Hier een overzicht:
http://de.wikipedia.org/wiki/Geschwindigkeitsindex
Voor 190 km/u zijn het dus T-banden.
Een winterband is zachter dan een normale band. Verder zitten er in het profiel zogenaamde lamellen verwerkt, voor een betere grip op de ondergrond.

Wettelijk hoort er op de winterband M&S of M+S te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders zoek je even op winterbanden op GV...
http://www.goeievraag.nl/vraag/autobanden-winterbanden-gaat-zomerbanden-banden.107787#572469
http://www.goeievraag.nl/zoek?q=winterbanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit wel eens een geel en rood stipje / stickertje op de band.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winterbanden kun je herkennen aan de wintermarkering op de band. Dit is een berg met een ijskristal.
M+S (mud en snow) wil nog niet zeggen dat dit een echte winterband betreft en wordt in duitsland ook niet erkend tijdens de winter.
Op de bijgevoegde link kun je alles vinden.
succes want ze zijn al bijna niet meer te krijgen.