Hoe neem ik het beste een (flauwe) bocht bij spekglad wegdek (koppeling half ingedrukt, wat vaak wordt gezegd, of juist niet)?

Ik woon in een woonwijk met klinkerwegdek. Er wordt nauwelijks gestrooid, waardoor bij sneeuwval de straat na enige tijd erg glad wordt.

Om de wijk uit te komen, moet ik drie wat flauwe bochten nemen en vorig jaar vloog eigenlijk de 1 na de ander de bochten uit.
Bloedlink, want als er iemand van de andere kant komt hang je direct.
Deze bochten zijn ook niet scherp in te sturen/te nemen, al helemaal niet als het glad is!

Nu hoorde ik laatst van iemand dat je het beste de auto in zijn 2 kunt zetten en in de bocht of vlak ervoor de koppeling half in moet drukken.

Is dat zo?
En zo ja, laat je dan direct ná de bocht de koppeling weer geheel opkomen?

Daarnaast heb ik trouwens iets wat jullie misschien ook weten.
De motor van mijn Toyota Verso heeft uiteraard winterdag langer nodig om warm te worden.
Wat echter heel vervelend is, is dat hij tot aan het warm worden in zijn 1 en 2 automatisch nogal wat snelheid maakt en het allerlastigste daarbij (en vooral bij gladheid erg gevaarlijk!) is, dat als je even de rem beroert en vervolgens loslaat (zoals voor een onoverzichtelijke bocht of omdat er een groepje fietsers voor je rijdt ofzo) de auto plots vooruit schiet!

Normaal al vervelend, maar bij gladheid helemaal een ramp.

Is dit de werking van een choke wellicht en kan deze beter worden afgesteld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (3)

Het beste monteer je winterbanden onder je auto. Dan heb je nauwelijks last van een besneeuwd/ijzig wegdek en kan je zeker flauwe bochten gewoon sturen.

Wat betreft de snelheid: Als het echt aan warm of koud zijn van de motor ligt (Wat ik eerlij kgezegd betwijfel; Hou je het gas niet gewoon verder ingedrukt omdat de motor nog niet lekker loopt?): Zet je motor aan in zijn vrij en laat hem een minuutje of 4 doorlopen voor je weg rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin om voor maximale grip te zorgen. Laat dus winterbanden monteren.
Ook ik rij tot tevredenheid al jaren met winterbanden. Ondanks dat ik NIET naar de wintersport ga.

Qua rijstijl: Wegrijden in zijn 2, doordat je dan minder koppel op de wielen hebt gaan de wielen minder snel spinnen. Indien nodig met slippende koppeling (geeft wel extra slijtage aan je koppeling).
In een bocht valt er weinig te veranderen...alleen je banden...voor meer grip. Deze moet je heel; voorzichtig nemen. Aanrader is hiervoor eerder een "slipcursus"
Wat ik wel eens doe is voorzichtig de bocht inzetten en desnoods, als de wagen teveel rechtdoor gaat, heel kort de handrem (werkt bij mij op de achterwielen) aan te trekken. Dan gaat de achterkant beter glijden en de voorwielen houden dat beetje grip dat ze hebben zodat je kunt blijven sturen....niet doen als je niet met deze sliptechnieken geoefend heb op bv een grote bevroren en lege parkeer plaats ergens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer bij gladheid eens een bocht of kruispunt één versnelling hoger te naderen dan dat je bij droog weer zou doen. Vervolgens schakel je op tijd één versnelling terug vóór de bocht of het kruispunt, zodat de auto wat afremt op de motor zonder dat je de rem hoeft te gebruiken. Dit uiteraard onder gedoseerd of geen gas geven. Vaak is de vertraging die terug schakelen op de motor geeft voldoende om een bocht rustig te kunnen ronden.
De automatische choke staat misschien te rijk afgesteld; dit zou je bij de garage na kunnen laten kijken. Een te arme afstelling zou echter weer tot afslaan van de motor kunnen leiden. Is de choke niet te rijk afgesteld, dan kan je het beste met de koppeling spelen. Tussentijds intrappen en direct rustig op laten komen. Ook nu krijg je -net als boven omschreven- een licht remmende werking. De koppeling half of helemaal ingedrukt houden win je niet zo veel mee, want dan ben je de controle (aandrijving) op de wielen kwijt en is deze niet meer te doseren. De auto (massa) rolt dan gewoon door.
Rijd in de wijk met gladheid desnoods alleen in de eerste versnelling als de tweede te veel snelheid geeft, waarbij je ook voor de bocht met de koppeling speelt om je snelheid te doseren.
Een slipcursus is ook leuk en leerzaam. Probleem is en blijft wel dat je ook afhankelijk blijft van het (stuur- / rij-)gedrag van andere bestuurders of weggebruikers.