Hoe betrouwbaar is een distributieriem nog met ong. 28.000km gelopen en geplaatst in 2001?

Hoe betrouwbaar is een distributieriem nog met ong. 28.000km gelopen en geplaatst in 2001?

Het liefste wil ik hem wel uit voorzorg vervangen (incl. spanrol) maar dit kan ivm financiele en tijdplanning redenen nog niet deze week gedaan worden.

De auto heeft op een jaar tijd (nu t/m vorig jaar) 300km gelopen en ook de jaren ervoor (oude eigenaar had hem vanaf 1994) altijd binnen gestaan in de garage.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De distributieriem vervangen is het veiligst op deze lange tijd. Het aantal km dat je er mee mag afleggen is naargelang het merk en type van wagen, wat meestal wel vermeld wordt in het onderhoud boekje. Dit kan reeds zijn, de eerste maal vanaf 40.000, maar sommige eerst op 120.000 km. Wanneer je de beschermkap even afneemt en de riem effen nakijkt op losse vezels of barstjes dan zou ik me niet direct zorgen maken. Wanneer de wagen steeds goed droog heeft gestaan, kan hij zeker langere tijd meegaan. Toegevoegd na 5 minuten: De looprol dient niet steeds vervangen te worden, maar bij sommige merken dient zelfs de waterpomp mee vervangen te worden.Dus is het allemaal naargelang merk en type.

ik zou hem zsm vervangen vaak is het na 40000 km of na 5 jaar dus zo gauw als je het kunt betalen direct laten doen Toegevoegd na 14 minuten: 40000 km moet 90000 km zijn

Deze auto dus in bijna 11 jaar tijd maar 28.000 km gelopen. Weet je wel zeker dat dat klopt?? Lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Alleen al om de leeftijd zou ik wel zsm de distributieriem en spanrol vervangen

De riem kan verdrogen door het lange stil staan, ik zou binnen 1 of 2 maanden een andere distributie riem erop zetten!

Normaal gesproken zo snel mogelijk vervangen omdat een motorblok vervangen de kosten dan helemaal hoog worden . Of je moet een opel hebben dan is alleen de schade een kapotte riem .

Michiel, distributie riem/ketting dient periodiek vervangen te worden. Óf om bv. de 4 jaar, óf om de 100.000 km, kan trouwens per merk auto verschillen. Wat het eerst komt, het eerst maalt! Bij een eventule breuk kan de motor zéér ernstige schade oplopen! Meestal wordt ook met de riem, de spanrollen en soms zelf de waterpomp vervangen.....

moet hij wel een flinke garage hebben om 2800 km in rond te rijden(gijntje) licht aan welk merk soms als snaar stuk gaat kan hij geen schaden veroorzaken maar ik zou het niet wagen om mee door te rijden zoek een goedkopen monteur op die betrouw baar is bedenk wel als hij stuk gaat staat hij gelijk stil je merk al aan de snelheid van optreken dat hij versleten (dus uitgerekt) is heb er ervaring mee

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100