Hoe betrouwbaar is een distributieriem nog met ong. 28.000km gelopen en geplaatst in 2001?

Het liefste wil ik hem wel uit voorzorg vervangen (incl. spanrol) maar dit kan ivm financiele en tijdplanning redenen nog niet deze week gedaan worden.

De auto heeft op een jaar tijd (nu t/m vorig jaar) 300km gelopen en ook de jaren ervoor (oude eigenaar had hem vanaf 1994) altijd binnen gestaan in de garage.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

De distributieriem vervangen is het veiligst op deze lange tijd. Het aantal km dat je er mee mag afleggen is naargelang het merk en type van wagen, wat meestal wel vermeld wordt in het onderhoud boekje. Dit kan reeds zijn, de eerste maal vanaf 40.000, maar sommige eerst op 120.000 km. Wanneer je de beschermkap even afneemt en de riem effen nakijkt op losse vezels of barstjes dan zou ik me niet direct zorgen maken. Wanneer de wagen steeds goed droog heeft gestaan, kan hij zeker langere tijd meegaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
De looprol dient niet steeds vervangen te worden, maar bij sommige merken dient zelfs de waterpomp mee vervangen te worden.Dus is het allemaal naargelang merk en type.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik zou hem zsm vervangen
vaak is het na 40000 km of na 5 jaar
dus zo gauw als je het kunt betalen direct laten doen

Toegevoegd na 14 minuten:
40000 km moet 90000 km zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze auto dus in bijna 11 jaar tijd maar 28.000 km gelopen. Weet je wel zeker dat dat klopt?? Lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Alleen al om de leeftijd zou ik wel zsm de distributieriem en spanrol vervangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De riem kan verdrogen door het lange stil staan, ik zou binnen 1 of 2 maanden een andere distributie riem erop zetten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken zo snel mogelijk vervangen omdat een motorblok vervangen de kosten dan helemaal hoog worden .
Of je moet een opel hebben dan is alleen de schade een kapotte riem .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens, want ik heb zoiets jaren geleden zelf ondervonden met een toen vrijwel nieuwe opel kadet.
Daar sprong toen opeens de distributieriem met als gevolg schade aan de kleppen, en heeft destijds nog een lange tijd in de garage gestaan, was weliswaar een garantie geval maar dan toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is er wel iets anders aan de hand geweest .
Normaal mogen de kleppen er geen schade van ondervinden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het zelfde gehad maar ik had geen schade !
Michiel, distributie riem/ketting dient periodiek vervangen te worden. Óf om bv. de 4 jaar, óf om de 100.000 km, kan trouwens per merk auto verschillen. Wat het eerst komt, het eerst maalt! Bij een eventule breuk kan de motor zéér ernstige schade oplopen!

Meestal wordt ook met de riem, de spanrollen en soms zelf de waterpomp vervangen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moet hij wel een flinke garage hebben om 2800 km in rond te rijden(gijntje)
licht aan welk merk soms als snaar stuk gaat kan hij geen schaden veroorzaken maar ik zou het niet wagen om mee door te rijden zoek een goedkopen monteur op die betrouw baar is bedenk wel als hij stuk gaat staat hij gelijk stil je merk al aan de snelheid van optreken dat hij versleten (dus uitgerekt) is heb er ervaring mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn ook motoren met zuigers waar een uitsparing in zit die voor komen dat de zuigers de kleppen raken
bij een slechte snaar dus uitgerekten kan hij makelijk een tandje verspingen is mijn ervaring maar gelukkig zijn er mensen met meer ervaring maar ik ben pas 66 dus moet nog een hoop leren
groeten muiziekman