Welke rechten heb je, als je een auto particulier overneemt en er is iets flink mis met de auto?

Kan je de particuliere verkoper aansprakelijk stellen voor een gebrek aan de wagen wat na 2 weken opdoekt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Dat is lastig want je hebt als verkoper alleen een plicht om te zeggen wat de (echte) staat van de auto is, maar als koper heb je ook onderzoeksplicht. Dan had je bijvoorbeeld moeten afspreken dat je een aankoopkeuring zou laten doen en de gebreken voor de kosten van de verkoper zouden zijn.

Daarna is het lastig om te bewijzen dat de gebreken al voor de koop ontstonden EN dat de verkoper hier van wist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee helaas dat gaat niet
als de auto goed was bij aankoop en je hebt de auto zonder garantie {in dit geval} gekocht zijn de kosten voor je eigen

Toegevoegd na 2 minuten:
ik heb een keer een auto bij de garage gekocht
{ook zonder garantie} en na 2 weken begon hij herrie te maken en bleek dat de wiellagers versleten waren maar ik kon dat gewoon zelf betalen want ik had geen garantie

heb dit nagevraagd bij mijn rechtsbijstandverzekering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt veel rechten, omdat je ook bij de koop van een particulier mag verwachten, dat je waar voor je geld krijgt.
Maar om dat recht te halen, zou weleens een heel kostbare en tijdrovende geschiedenis kunnen worden. Je zult moeten bewijzen, dat het gebrek aan de auto er al was, toen je hem kocht, en ook dat je dat niet gezien kon hebben. Bovendien, al sta je in je recht, wordt het nog een hele toer, om de zaak financieel te schikken, als de verkoper niet meewerkt.

Het zal van de prijs van de auto afhangen, of, en in hoeverre je hier van je rechten gebruik zult moeten maken. Bij de koop van een 2e hands auto van 12.000 Euro ligt het anders dan een auto van 3000 Euro.

Laat een auto, als je 'm particulier koopt, altijd eerst keuren door de ANWB. Dan weet je waar je aan toe bent, en vaak ook, welke problemen je in de nabije toekomst kunt verwachten. Bovendien ben je er dan vrijwel zeker van, de je een redelijke prijs betaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de wagen gekocht. Jammer dat je kosten moet maken maar helaas. Je kunt altijd proberen via een advocaat nog geld terug te halen maar dat is erg kostbaar en zeer tijd rovend.
13 jaar geleden
Hallo Fosters,

Als je particulier een auto koopt heb je eigenlijk geen rechten, zeker niet na 2 weken.
In die 2 weken kan je vanalles gedaan hebben met de auto
Als de auto net een reparatie heeft gehad en je hebt hier de nota van meegekregen , dan heb je wel rechten bij de garage(als een reparatie niet goed is uitgevoerd)